5 grundprinciper för en bra logotyp

av | apr 17, 2019 | Varumärke

Logotypen, detta lilla märke som ska representera och bli kroppen för ert företag eller varumärke. Hur gör man för att ta fram en riktigt bra logo? Det kan vara en lite läskig processen att ge sig in i. Att ta fram en helt ny logotyp eller modernisera den man redan har som redan sitter på fasader, trycksaker etc eller ska dit är en kostsam historia som måste bli rätt från början. Men det finns några enkla regel att hålla sig till. Följer ni dessa fem grundprinciper för en bra logotyp så är ni på god väg att skapa en logo som kommer bli riktigt bra.

EN BRA LOGOTYP SKA VARA:
– Enkel
– Lätt att minnas
– Tidlös
– Flexibel
– Passande/kännas rätt

Enkel, en bra logotyp ska vara enkel i sin form och snabb att ta till sig. De bästa logotyperna är enkla men samtidigt unika i sitt uttryck och berättar bara ett par sekunder vad företaget/varumärket står för. T ex ett känt skomärke med sin enkla och unika swosh vi alla känner igen om vi så snabbt gasar förbi den på en motorväg.

Lätt att minnas är regel nummer två som följer tätt efter enkelheten. Är logotypen lätt att känna igen och minnas? Behöver mottagaren bara ett par sekunder på sig för att förstå den? Detta är starkt kopplat till enkelheten. Är logon ren och enkel i sin form blir den tydligare och kommer vara lättare att minnas helt enkelt.

Tidlös, en riktigt bra logotyp är tidlös. Så följ inte tillfälliga trender när det kommer till färgval, typsnitt och grafik. Målet med er logo ska vara att den ska vara lika bra och gällande om 10, 20 år. Coca Cola är ett bra exempel på en tidlös logotyp, den har samma form idag som för över 100 år sedan.

Flexibel, med det menar vi att det är viktigt att er logotyp passar både i väldigt små format som på visitkort eller kanske en penna upp till riktigt stora format och glöm inte heller hur den ter sig på en digital skärm. Vissa färger gör sig t ex fint i tryck men fungerar inte alls på digitala skärmar när de blir upplysta.

Känns logotypen rätt? Andas logotypen rätt värden och passar företaget/varumärket? Och inte minst, känns den som ”oss”? Typsnittet, uttrycket, färger och eventuell symbol – representerar de er och förmedlar er kärna. En logotyp visas oftast inte ensam, det är absolut i ett kontext som logotypen kommer till sin fulla rätt. Men den ska även ensam förmedla något av ert huvudsyfte som företag/varumärke. Det är dock ganska sällan som en logo visar vad det är företaget gör, säljer man datorer behöver man inte ha en dator i sin logo. Fokusera snarare på att förmedla känslan av vad företaget står för.

SAMMANFATTNING
5 grundprinciper för en bra logotyp är att logotypen ska vara enkel, lätt att minnas, tidlös, flexibel och passande. 

Byråteket är en strategisk kommunikationsbyrå i Malmö. Vi är en fullservicebyrå som jobbar med reklam, kommunikation och marknadsföring i alla kanaler. Från strategi till taktik och produktion av material för såväl tryck som film, webb och andra digitala kanaler.  Vi har tagit fram många logotyper och har stor erfarenhet av arbete med att ta fram grafiska grafiska profiler. Kontakta oss gärna om det är vad ni behöver hjälp med.

Så kul att du vill prenumerera på vårt nyhetsbrev!

 

Fyll bara i dina uppgifter nedan så får du matnyttiga artiklar kring kommunikation varje månad.