DR / DM

DR / DM

Att vända sig direkt till sin målgrupp och tala rakt till en individ i ett DR kan vara ett väldigt kraftfullt och lyckat sätt att nå ut med sitt budskap. Ibland görs det i tryckt form och landar som ett DR i brevlådan och ibland görs det digitalt och hamnar i den andra digitala brevlådan. Oftast behövs båda kanalerna och kan komplettera varandra med styrkorna från de båda kanalerna. T ex genom att levandegöra och påminna om ett erbjudande genom att slå an en emotionell sträng med film.

Det fina med DR är att eftersom man kan få tag på kontaktuppgifter till dem i målgruppen som skulle ha nytta av informationen i sin brevlåda så kan man också anpassa budskapet efter mottagaren.

 

Möjligheten att också testa olika varianter av utskick, genom att digitaltrycka mindre upplagor, kan också vara ett effektivt sätt att kunna mäta vilket budskap som slår an bäst i olika regioner och mot olika målgrupper. I detta sammanhanget är det viktigt att arbeta efter och följa dataskyddsförordningen (GDPR). Här på www.datainspektionen.se/vagledningar/gdpr-pa-fem-minuter/ kan du läsa mer om hur man gör det på rätt sätt.

Vi på Byråteket har tagit fram många olika typer av kreativa lösningar för DR/DM. Hör av dig så berättar vi mer!

Ett av våra jobb

Här är ett exempel på en nyhetsbrevmall för Lahega. Var noga med att tydligt visa var man lätt man avanmälan sig från nyhetsbrevet.

Men genom åren har vi jobbat med en lång rad varumärken och vitt skilda branscher, med allt från tung gruvindustri, godis, nötter, läkemedel, bilvård, fastigheter, samhällsinformation, färg och inredning, till hudvårdande tvålar och rengöringsmedel.

Tveka inte att höra av dig om du vill se fler exempel på vad vi gjort. Vi har en gedigen portfolio av jobb vi gjort genom åren.

Så här kommer vi igång

Det är viktigt att arbetet med er DR/DM läggs upp på rätt sätt. Vi brukar vi börja med att ses och prata igenom omfattning, mål och tidplan. För att vara effektiva i vår arbetsprocess är det bra om ni inför vårt möte har funderat igenom det här:

N

målsättningar

Vilka är era målsättningar med aktiviteten

N

Målgrupper

Vilka är de primära och sekundära målgrupperna

N

Underlag

Samla ihop lite underlag där vi kan läsa på om uppdraget, trycksaker, grafisk manual, kommunikationsplattform. Det behöver inte vara så sorterat men det ger oss en snabbare start i vårt researcharbete

N

Värde & nytta

Vilket är det främsta värdet och nyttan ni kan erbjuda era målgrupper

N

Synergieffekter

Tänk igenom om aktiviteten ska samverka med några andra kanaler

N

Ladda ner vår briefmall

Vill ni vara riktigt effektiva med tiden kan ni ladda ner vår briefmall här:
Byråteket Briefmall
Här har vi samlat alla frågor vi behöver ha svar på för att sätta igång vårt samarbete.

Läs gärna mer i vårt nyhetsbrev & blogg

Vill du läsa mer om några av de tips, ideer och reflektioner vi har inom olika ämnen så anmäl dig till att prenumerera på vårt nyhetsbrev. Nyhetsbrevet kommer att dyka upp ungefär en gång i månaden och innehåller bland annat utdrag från våra senaste inlägg i vår blogg och annan information och inspiration som vi gärna vill dela med oss av.

Du anmäler dig till vårt nyhetsbrev genom att lämna ditt namn och epost i formuläret i vår sidfot

Vår blogg ja! Kika gärna in i den och botanisera bland våra artiklar där vi delar med oss av hands-on-tips, inspiration och trender kring marknadsföring som vi tror kommer underlätta och inspirera vardagen för dig som också jobbar med kommunikation.

Du hittar våra blogg här. I den kommer du framöver kunna läsa inlägg om t ex DR/DM.

Behöver du hjälp med att ta fram material för DR / DM?

Så kul att du vill prenumerera på vårt nyhetsbrev!

 

Fyll bara i dina uppgifter nedan så får du matnyttiga artiklar kring kommunikation varje månad.