Kommunikationsplattform

Kommunikationsplattform – innehåll

En kommunikationsplattform och dess innehåll är det viktigaste styrdokumentet för att kommunicera ut ert varumärke rätt och nödvändig att ha för att hålla ihop och styra upp all kommunikation kring vad ert varumärke står för. För att kommunicera genomtänkt, med rätt budskap till rätt målgrupp i rätt tid krävs en genomarbetad och välgrundad kommunikationsplattform att stå på. I slutänden är den sammantagna bilden vår målgrupp får av oss avgörande. Det är egentligen inte vad vi visar ut som är det viktigaste. Det är vad våra målgrupper gör när de tagit emot det vi sänder ut. Därför är en kommunikationsplattform av största vikt då vi konsekvent måste följa den strategi vi sätter. Och det kan vi hjälpa er med.

INNEHÅLL I EN KOMMUNIKATIONSPLATTFORM
Kommunikationsstrategin man tar fram samlas i en tydlig kommunikationsplattform. Plattformen kan innehålla information om kommunikationsmål, vilken målgrupp man har, var målgruppen befinner sig och hur vi kan nå den. I kommunikationsplattformen finns information om de kreativa koncepten och kampanjerna om budskapshierarki likväl som om de kanaler vi väljer att gå i.

 

En kommunikationsplattform kompletterar varumärkeskplattformen så till vida att den beskriver och tar upp de konkreta marknads- och säljdrivande aspekterna av kommunikationen.

För att kunna ta fram denna kommunikationsplattform krävs att vi tillsammans med valda representanter hos vår kund ser över alla detaljer kring varumärket/produkten som ska kommuniceras. Detta gör vi lättast genom att dels ha en workshop tillsammans men även genom att vi gör egen research och analys. Man kan sedan bryta ner all kommunikations- aktiviteterna i en detaljerad kommunikationsplan som säger exakt vad vi ska göra, gentemot vilken målgrupp i vilka medier och hur ofta. Denna kompletterar kommunikationsplattformen och är konkret, detaljerad och nedbruten. Ibland är det i samma dokument.

Vi har processer och arbetssätt som säkerställer att ni får alla de verktyg ni behöver för att bygga en stark kommunikationsplattform. Hör av er så berättar vi mer!

Ett av våra jobb

Här är en kommunikationsplattform vi gjort, för Stiftelsen för Malmö Konstmuseum. Men genom åren har vi jobbat med en lång rad varumärken och vitt skilda branscher, med allt från tung industri, godis, nötter, läkemedel, bilvård, fastigheter, samhällsinformation, färg och inredning, till hudvårdande tvålar och rengöringsmedel.

Tveka inte att höra av dig om du vill se fler exempel på vad vi gjort. Vi har en gedigen portfolio av jobb vi gjort genom åren.

Ur Byråteketbloggen:

Skillnaden på varumärkesplattform och kommunikationsplattform

Vad är det för skillnad på en varumärkesplattform och en kommunikationsplattform? Varför är de viktiga att ha på plats, hur använder man dem och vad finns med i de olika plattformarna? Vi hjälper er att reda ut begreppen.

Behöver du hjälp med att ta fram en kommunikationsplattform?

Byråteketbloggen

Intern implementering av varumärkesplattformen

    Varför är det så viktigt och hur gör man en bra intern implementering av varumärkesplattformen? Kan vi inte bara skicka ut instruktionerna? De är så tydliga. Allt finns att läsa där. Och hur ska vi i så fall göra implementeringen? Med de frågor som kan uppkomma i...

läs mer

Guide: 10 tips hur man gör en lyckad produktlansering

    Ni är färdiga med er produktutveckling, har gjort er affärsanalys och tagit fram strategin för era mål med den nya lanseringen. Nu är ni framme vid det viktiga steget att ta fram kommunikationen och marknadsföringen för ert erbjudande. I vår guide: 10 tips hur man...

läs mer

Starka varumärken säljer mer lönsamt

    Starka varumärken säljer mer lönsamt. Vad är egentligen ett starkt varumärke? Innebär det att varumärket är mest välkänt? Varför ska jag investera pengar i min marknadsföring av varumärket när jag lika gärna kan investera i snabbare direkta säljåtgärder? Eller...

läs mer

Så kul att du vill prenumerera på vårt nyhetsbrev!

 

Fyll bara i dina uppgifter nedan så får du matnyttiga artiklar kring kommunikation varje månad.