Kommunikationsplattform

Kommunikationsplattform

För att kommunicera genomtänkt, med rätt budskap till rätt målgrupp i rätt tid krävs en gemensam kommunikationsplattform att stå på. I slutänden är den sammantagna bilden vår målgrupp får av oss avgörande. Det är egentligen inte vad vi visar ut som är det viktigaste. Det är vad våra målgrupper gör när de tagit emot det vi sänder ut. Därför är en kommunikationsplattform av största vikt då vi konsekvent måste följa den strategi vi sätter. Och det kan vi hjälpa er med. Att ta fram en genomtänkt kommunikationsstrategi för all kommunikation ut mot marknaden är avgörande för hur målgruppen ska ta emot vår kommunikation. Idag gäller det att kunna sticka ut, med relevant information och budskap som syns och uppfattas samtidigt som vi håller kvar de riktlinjer vi har för övergripande varumärken.

DETTA INNEHÅLLER EN KOMMUNIKATIONSPLATTFORM
Kommunikationsstrategin man tar fram samlas i en tydlig kommunikationsplattform. Plattformen kan innehålla information om

 

kommunikationsmål, vilken målgrupp man har, var målgruppen befinner sig och hur vi kan nå den I kommunikationsplattformen finns information om de kreativa koncepten och kampanjerna om budskapshierarki likväl som om de kanaler vi väljer att gå i. En kommunikationsplattform kompletterar varumärkeskplattformen så till vida att den beskriver och tar upp de konkreta marknads- och säljdrivande aspekterna av kommunikationen.

För att kunna ta fram denna kommunikationsplattform krävs att vi tillsammans med valda representanter hos vår kund ser över alla detaljer kring varumärket/produkten som ska kommuniceras. Detta gör vi lättast genom att dels ha en workshop tillsammans men även genom att vi gör egen research och analys. Man kan sedan bryta ner all kommunikations- aktiviteterna i en detaljerad kommunikationsplan som säger exakt vad vi ska göra, gentemot vilken målgrupp i vilka medier och hur ofta. Denna kompletterar kommunikationsplattformen och är konkret, detaljerad och nedbruten. Ibland är det i samma dokument.

Det gäller att synas av dem vi vill ska se, att utstråla det vi vill vara och att vara konsekventa i all den kommunikation, både synlig och osynlig, som sker. Och det hjälper vi på Byråteket gärna våra kunder med. Vi har processer och arbetssätt som säkerställer att ni får alla de verktyg ni behöver för att bygga en stark kommunikationsplattform. Hör av er så berättar vi mer!

Ett av våra jobb

Här är en kommunikationsplattform vi gjort för Stiftelsen för Malmö Konstmuseum.

Men genom åren har vi jobbat med en lång rad varumärken och vitt skilda branscher, med allt från tung gruvindustri, godis, nötter, läkemedel, bilvård, fastigheter, samhällsinformation, färg och inredning, till hudvårdande tvålar och rengöringsmedel.

Tveka inte att höra av dig om du vill se fler exempel på vad vi gjort. Vi har en gedigen portfolio av jobb vi gjort genom åren.

Så här kommer vi igång

Det är viktigt att arbetet med er kommunikationsplattform läggs upp på rätt sätt. Vi brukar vi börja med att ses och prata igenom omfattning, mål och tidplan. För att vara effektiva i vår arbetsprocess är det bra om ni inför vårt möte har funderat igenom det här:

N

målsättningar

Vilka är era målsättningar med aktiviteten

N

Målgrupper

Vilka är de primära och sekundära målgrupperna

N

Underlag

Samla ihop lite underlag där vi kan läsa på om uppdraget, trycksaker, grafisk manual, kommunikationsplattform. Det behöver inte vara så sorterat men det ger oss en snabbare start i vårt researcharbete

N

Värde & nytta

Vilket är det främsta värdet och nyttan ni kan erbjuda era målgrupper

N

Synergieffekter

Tänk igenom om aktiviteten ska samverka med några andra kanaler

N

Ladda ner vår briefmall

Vill ni vara riktigt effektiva med tiden kan ni ladda ner vår briefmall här:
Byråteket Briefmall
Här har vi samlat alla frågor vi behöver ha svar på för att sätta igång vårt samarbete.

Byråteketbloggen

MBCs nya webbplats är lanserad

    Malmö byggcenter AB (MBC) är ett modernt byggföretag verksamt i Öresundsregionen. Vi på Byråteket fick förtroendet att se över MBCs grafisk profil och som en del i detta arbete skapade vi en ny logotyp, jobbade fram ett nytt bildspråk och som en naturlig följd...

läs mer

Vad är konceptuell marknadsföring?

  Vi som jobbar med kommunikation rör i oss i en värld full av buzzwords. Gamla begrepp byts ut till modernare namn (men innebär ofta exakt samma sak) och helt nya dyker upp. Det kan kännas som den berömda djungeln att hålla koll på vad alla ord betyder. Här i...

läs mer

5 grundprinciper för en bra logotyp

  Logotypen, detta lilla märke som ska representera och bli kroppen för ert företag eller varumärke. Hur gör man för att ta fram en riktigt bra logo? Det kan vara en lite läskig processen att ge sig in i. Att ta fram en helt ny logotyp eller modernisera den man redan...

läs mer

Behöver du hjälp med att ta fram en kommunikationsplattform?

Så kul att du vill prenumerera på vårt nyhetsbrev!

 

Fyll bara i dina uppgifter nedan så får du matnyttiga artiklar kring kommunikation varje månad.