Logotyp

Logotypen = varumärkets kropp

En bra logotyp ska andas varumärkets kärnvärden och vad företaget står för på ett så tydligt sätt att man förstår utan att lägga fler än ett par sekunder på tanken. Som bäst ska logotypen också fungera som en tvetydig metafor för hela varumärkets kärna. Denna lilla bild som kommer finnas med överallt i ett varumärkes kommunikation, som bara genom att man ser dess symbol för tankarna till varumärket och det står för, ja ni hör själva, det arbetet ska inte underskattas. I denna process är samarbetet mellan uppdragsgivare och byrå extra viktig och briefen i vad ni som kund vill att ert varumärke ska andas.

 

Ibland kan det vara svårt att beskriva och sätta fingret på vad man vill få fram, en form och en känsla. Ett bra sätt för att komma framåt i den processen, för att nå fram till en logotyp som känns helt rätt, kan vara att dels titta lite på hur konkurrenterna ser ut men också göra en benchmark på logotyper inom helt andra branscher än sin egen och hitta ett par som man gillar i form och känsla. Utifrån dem kan man sedan lättare beskriva för sin byrå vad man är ute efter.

Vi på Byråteket har många års erfarenhet att jobba fram tidlösa och starka logotyper som våra uppdragsgivare känner igen sig i och blir stolta över. Hör gärna av er och kom och prata logotyp med oss så sparkar vi igång processen för att ta fram en riktigt bra logotyp till er. Vi brukar efter en brief från er göra vår research, skissa och sen presentera 2-4 olika förslag på möjliga logotyper som vi sen tittar på tillsammans och jobbar vidare utifrån. Hör av er så berättar vi mer!

Ett av våra jobb

Här är ett exempel på en logotyp vi gjort för Malmö Byggcenter. Ett bra exempel på hur man kan modernisera sin logotyp utan att tappa själen i den. Läs mer om hur man ska tänka då i vår blogg.

Genom åren har vi jobbat med en lång rad varumärken och vitt skilda branscher, med allt från tung gruvindustri, godis, nötter, läkemedel, bilvård, fastigheter, samhällsinformation, färg och inredning, till hudvårdande tvålar och rengöringsmedel.

Tveka inte att höra av dig om du vill se fler exempel på vad vi gjort. Vi har en gedigen portfolio med jobb.

Så här kommer vi igång

Det är viktigt att arbetet med er logotyp läggs upp på rätt sätt. Vi brukar vi börja med att ses och prata igenom omfattning, mål och tidplan. För att vara effektiva i vår arbetsprocess är det bra om ni inför vårt möte har funderat igenom det här:

N

målsättningar

Vilka är era målsättningar med aktiviteten

N

Målgrupper

Vilka är de primära och sekundära målgrupperna

N

Underlag

Samla ihop lite underlag där vi kan läsa på om uppdraget, trycksaker, grafisk manual, kommunikationsplattform. Det behöver inte vara så sorterat men det ger oss en snabbare start i vårt researcharbete

N

Värde & nytta

Vilket är det främsta värdet och nyttan ni kan erbjuda era målgrupper

N

Synergieffekter

Tänk igenom om aktiviteten ska samverka med några andra kanaler

N

Ladda ner vår briefmall

Vill ni vara riktigt effektiva med tiden kan ni ladda ner vår briefmall här:
Byråteket Briefmall
Här har vi samlat alla frågor vi behöver ha svar på för att sätta igång vårt samarbete.

Byråteketbloggen

MBCs nya webbplats är lanserad

    Malmö byggcenter AB (MBC) är ett modernt byggföretag verksamt i Öresundsregionen. Vi på Byråteket fick förtroendet att se över MBCs grafisk profil och som en del i detta arbete skapade vi en ny logotyp, jobbade fram ett nytt bildspråk och som en naturlig följd...

läs mer

Vad är konceptuell marknadsföring?

  Vi som jobbar med kommunikation rör i oss i en värld full av buzzwords. Gamla begrepp byts ut till modernare namn (men innebär ofta exakt samma sak) och helt nya dyker upp. Det kan kännas som den berömda djungeln att hålla koll på vad alla ord betyder. Här i...

läs mer

5 grundprinciper för en bra logotyp

  Logotypen, detta lilla märke som ska representera och bli kroppen för ert företag eller varumärke. Hur gör man för att ta fram en riktigt bra logo? Det kan vara en lite läskig processen att ge sig in i. Att ta fram en helt ny logotyp eller modernisera den man redan...

läs mer

Behöver ni hjälp med en ny logotyp?

Så kul att du vill prenumerera på vårt nyhetsbrev!

 

Fyll bara i dina uppgifter nedan så får du matnyttiga artiklar kring kommunikation varje månad.