Contentproduktion

Contentproduktion

Joe Pulizzi myntade begreppet Content marketing och definitionen löd: ”Content marketing är ett strategisk tillvägagångssätt för marknadsföring fokuserat på skapa och distribuera värdefullt, relevant och konsistent innehåll för att attrahera och behålla en tydligt definierad publik – och ytterst för att driva lönsam kundhandling.”

Ett sätt att se till att ständigt komma med ny relevant kommunikation för att vara intressant i våra målgruppers ögon är att se till att vi talar om saker som påverkar och intresserar dem. Det är sällan intressant att tala om sig själva utan om ämnen som berör, inspirerar och intresserar dem vi vill ha en dialog med. Det gäller också att vara frekvent i sin kommunikation. Allt detta är det som gör innehållet i en content-produktion.

För att ha ett bra flöde i sin content marketing jobbar man ofta med en företagsblogg, inte alltför sällan från den egna webbsidan. Man har ett

 

redaktionsråd som sätter ämnen och möjligt innehåll samt gör upp grovplanen på vad som ska ut när och hur det stöttas i andra kanaler. Både egnas och andra. Man skriver sitt innehåll i bloggen och sedan anpassar man innehållet efter de olika sociala medier man bestämt sig för att finns i. Om man sedan vill puscha ut innehållet kan man i ett nyhetsbrev som utkommer vid bestämda tillfällen välja ut ett antal av inläggen varje gång och skicka ut dem till dem som prenumererar. På så sätt finns inlägget på webben och är sökbart i sökmotorerna och hittas av dem som söker på det. Men också finns det en möjlighet att skicka ut dem till dem vi vet är intresserade och som har tecknat sig för nyhetsbrevet. Och alla insatser pekar in mot företagsbloggen, ofta webbsidan. Där kan man senare använda sig av statistik för att mäta hur målgrupperna hittat in på sidan och på så sätt få reda på vilka av inläggen som intresserar våra målgrupper. Och efteråt ser man till att fortsätta med saker våra målgrupper läser och är intresserade av men sluta med att lägga ner tid och energi på att producera material som ingen läser.

Vill du veta mer om hur vi på Byråteket kan hjälpa er med er contentproduktion så kontakta oss gärna. Vi har stor erfarenhet från denna typ av arbete med både välkända och okända varumärken. Hör av dig!

Så här kommer vi igång

Det är viktigt att arbetet med er contentproduktion läggs upp på rätt sätt. Vi brukar vi börja med att ses och prata igenom omfattning, mål och tidplan. För att vara effektiva i vår arbetsprocess är det bra om ni inför vårt möte har funderat igenom det här:

N

målsättningar

Vilka är era målsättningar med aktiviteten

N

Målgrupper

Vilka är de primära och sekundära målgrupperna

N

Underlag

Samla ihop lite underlag där vi kan läsa på om uppdraget, trycksaker, grafisk manual, kommunikationsplattform. Det behöver inte vara så sorterat men det ger oss en snabbare start i vårt researcharbete

N

Värde & nytta

Vilket är det främsta värdet och nyttan ni kan erbjuda era målgrupper

N

Synergieffekter

Tänk igenom om aktiviteten ska samverka med några andra kanaler

N

Ladda ner vår briefmall

Vill ni vara riktigt effektiva med tiden kan ni ladda ner vår briefmall här:
Byråteket Briefmall
Här har vi samlat alla frågor vi behöver ha svar på för att sätta igång vårt samarbete.

Läs gärna mer i vårt nyhetsbrev & blogg

Vill du läsa mer om några av de tips, ideer och reflektioner vi har inom olika ämnen så anmäl dig till att prenumerera på vårt nyhetsbrev. Nyhetsbrevet kommer att dyka upp ungefär en gång i månaden och innehåller bland annat utdrag från våra senaste inlägg i vår blogg och annan information och inspiration som vi gärna vill dela med oss av.

Du anmäler dig till vårt nyhetsbrev genom att lämna ditt namn och epost i formuläret i vår sidfot

Vår blogg ja! Kika gärna in i den och botanisera bland våra artiklar där vi delar med oss av hands-on-tips, inspiration och trender kring marknadsföring som vi tror kommer underlätta och inspirera vardagen för dig som också jobbar med kommunikation.

Du hittar våra blogg här. I den kommer du framöver kunna läsa inlägg om t ex contentproduktion.

Behöver ni hjälp med contentproduktion?

Så kul att du vill prenumerera på vårt nyhetsbrev!

 

Fyll bara i dina uppgifter nedan så får du matnyttiga artiklar kring kommunikation varje månad.