Bintel – Varumärkes- och kommunikationsstrategi
Vi på Byråteket fick förtroendet att arbeta fram Bintel varumärkes- och kommunikationsstrategi. Målet vara att skapa en tydlig riktning inom bolaget och paketera deras komplicerade erbjudande i alla kanaler. Det nya varumärkeslöftet som vi arbetade fram har blivit en stark sammanhållande del till hela varumärket. Den syns i all kommunikation och sammanfattar den ”sense of urgency” som vi och vår planet befinner oss mitt i. Och som Bintels tjänster och produkter bidrar till att påverka positivt. Det är hög tid, för att nå tuffa miljömål måste vår avfallshantering bli mer automatiserad och optimerad. Det kan Bintel hjälpa fastighetsägare, företag, kommun/landsting och bostadsrättsföreningar med att uppnå.
I strategier till högteknologiska bolag behöver man vara beredd på att kontinuerligt se över och arbeta med delar av sina styrverktyg. Såsom t ex positionering, mål och budskap. Kärnan i varumärket förblir den samma men vägarna för att uppnå målen kommer att behöva styras om när man har ett tekniskt erbjudande där utvecklingen går fort. Bintel varumärkes- och kommunikationsstrategi är ett levande styrdokument som löpande kommer att utvecklas.
Bintel är ett green tech-bolag som utvecklar intelligenta digitala lösningar för att världen ska kunna ställa om till hållbart avfallsarbete och göra omedelbar skillnad för klimatet. Deras lösningar skapar hållbara avfallsflöden för städer och bidrar till minskad nedskräpning, ökad källsortering och cirkularitet. Genom Bintels sensorer som placeras i avfallskärl och mjukvara som analyserar datan genereras kunskap om hur avfallshanterare kan spara tid, miljön och resurser. Insikter som tar oss närmare vårt gemensamma mål för Agenda 2030 och en ljus hållbar framtid.


Varumärkessstrategi
Bintel hade flera centrala delar i sin varumärkesstrategi klara, så som vision, mission och kärnvärden. Vårt uppdrag blev här att arbeta fram ett varumärkeslöfte som ringade in hela deras erbjudande och deras högre syfte (varför).
Vi arbetade fram varumärkeslöftet ”No time to waste” som dubbelbottnat kommunicerar deras erbjudande, vilken marknad de är verksamma på och känslan i deras högre syfte, ”vi kan inte spilla mer tid”, vi måste agera nu med åtgärder för att rädda vår planet.

Kommunikationsstrategi
Kommunikationshierarki och tydliga budskap som ringar in Bintels värdeerbjudande och belyser möjligheterna med deras produkter och tjänster var huvudfokus i deras strategi. Allt det som svarar upp mot målgruppernas behov och drivkrafter.
