Varumärkeskommunikation

Varumärkeskommunikation, viktigare än någonsin

Arbetet med en tydlig och medveten varumärkeskommunikation är avgörande för var ett varumärke ska hamna i målgruppernas medvetande.

Världen är i ständig förändring och utbudet av varor och tjänster ökar hela tiden, kommunikationskanalerna är många och de som kommunicerar ännu fler. Aldrig har det väl varit så viktigt att luta sig mot ett meningsfullt och väldefinierat varumärke som nu. För att skapa ett starkt varumärke behöver man vara konsekvent och relevant i sin varumärkeskommunikation.

Det är idag av största vikt att ladda varumärket tydligt med de värden man erbjuder målgrupperna och vara konsekvent och stringent i varumärkeskommunikationen, och att sen jobba fram en plan och en strategi för hur företaget ska vårda och kommunicera dem. Det gäller oavsett om varumärkeskommunikationen är knuten till ett företags- eller organisationsvarumärke eller om det gäller ett produktvarumärke.

 

Detta behöver man för att jobba med sin varumärkeskommunikation på rätt sätt:

• VARUMÄRKESSTRATEGI: Skapa en varumärkesstrategi som tar avstamp i företagets identitet och core values

• VARUMÄRKESPLATTFORM: Sammanställa strategin så det blir en gemensam varumärkesplattform som beskriver hur varumärket ska hanteras

• GRAFISK PROFIL & MANUAL:  Skapa en grafisk profil med logotyp och dokumentera i en grafisk manual

 

• INTERN IMPLEMENTERING: Och sist men inte minst, det viktiga arbetet med att implementera varumärkesriktlinjerna internt

• NÄSTA STEG: När varumärkets strategier och riktlinjer är på plats går vi över i ett arbete som handlar om att stärka varumärket och utveckla det genom att ta fram smarta och tydliga kommunikationslösningar och som går i linje med varumärkesplattformen

Vi på Byråteket har många års erfarenhet att jobba med de olika delarna som är viktiga i arbetet med varumärkeskommunikation. Och vi har processer och arbetssätt som säkerställer att ni får alla de verktyg ni behöver för att bygga ett starkt varumärke. Vi brinner för varumärkeskommunikationen och det varumärkesbyggande arbete som ständigt måste underhållas omkring ett företag och dess produkter/tjänster. Hör av er så berättar vi mer!

Så här kommer vi igång

Det är viktigt att arbetet med er varumärkeskommunikation läggs upp på rätt sätt. Vi brukar vi börja med att ses och prata igenom omfattning, mål och tidplan. För att vara effektiva i vår arbetsprocess är det bra om ni inför vårt möte har funderat igenom det här:

N

målsättningar

Vilka är era målsättningar med aktiviteten

N

Målgrupper

Vilka är de primära och sekundära målgrupperna

N

Underlag

Samla ihop lite underlag där vi kan läsa på om uppdraget, trycksaker, grafisk manual, kommunikationsplattform. Det behöver inte vara så sorterat men det ger oss en snabbare start i vårt researcharbete

N

Värde & nytta

Vilket är det främsta värdet och nyttan ni kan erbjuda era målgrupper

N

Synergieffekter

Tänk igenom om aktiviteten ska samverka med några andra kanaler

N

Ladda ner vår briefmall

Vill ni vara riktigt effektiva med tiden kan ni ladda ner vår briefmall här:
Byråteket Briefmall
Här har vi samlat alla frågor vi behöver ha svar på för att sätta igång vårt samarbete.

Byråteketbloggen

MBCs nya webbplats är lanserad

    Malmö byggcenter AB (MBC) är ett modernt byggföretag verksamt i Öresundsregionen. Vi på Byråteket fick förtroendet att se över MBCs grafisk profil och som en del i detta arbete skapade vi en ny logotyp, jobbade fram ett nytt bildspråk och som en naturlig följd...

läs mer

Vad är konceptuell marknadsföring?

  Vi som jobbar med kommunikation rör i oss i en värld full av buzzwords. Gamla begrepp byts ut till modernare namn (men innebär ofta exakt samma sak) och helt nya dyker upp. Det kan kännas som den berömda djungeln att hålla koll på vad alla ord betyder. Här i...

läs mer

5 grundprinciper för en bra logotyp

  Logotypen, detta lilla märke som ska representera och bli kroppen för ert företag eller varumärke. Hur gör man för att ta fram en riktigt bra logo? Det kan vara en lite läskig processen att ge sig in i. Att ta fram en helt ny logotyp eller modernisera den man redan...

läs mer

Behöver du hjälp med din varumärkeskommunikation?

Så kul att du vill prenumerera på vårt nyhetsbrev!

 

Fyll bara i dina uppgifter nedan så får du matnyttiga artiklar kring kommunikation varje månad.