Varumärkeskommunikation
Varumärkeskommunikation, viktigare än någonsin
Arbetet med en tydlig och medveten varumärkeskommunikation är avgörande för var ett varumärke ska hamna i målgruppernas medvetande. Varumärkeskommunikation är att ladda och kommunicera de värden ni erbjuder med ert varumärke.
Konsekvent och relevant varumärkeskommunikation
Världen är i ständig förändring och utbudet av varor och tjänster ökar hela tiden, kommunikationskanalerna är många och de som kommunicerar ännu fler. Aldrig har det väl varit så viktigt att luta sig mot ett meningsfullt och väldefinierat varumärke som nu. För att skapa ett starkt varumärke behöver man vara konsekvent och relevant i sin varumärkeskommunikation.
Ladda och kommunicera tydligt
Det är viktiga när det gäller varumärkeskommunikation är att ladda och kommunicera varumärket tydligt med de värden man erbjuder målgrupperna. Genom att vara konsekvent och stringent i varumärkeskommunikationen, och att efter det jobba fram en plan och en strategi för hur företaget ska vårda och kommunicera dem. Oavsett om varumärkeskommunikationen är knuten till ett företags- eller organisationsvarumärke eller om det gäller ett produktvarumärke.
Detta behöver man för att jobba med sin varumärkeskommunikation på rätt sätt:
• VARUMÄRKESPLATTFORM: Sammanställa strategin så det blir en gemensam varumärkesplattform som beskriver hur varumärket ska hanteras
• GRAFISK PROFIL & MANUAL: Skapa en grafisk profil med logotyp och dokumentera i en grafisk manual
• NÄSTA STEG: När varumärkets strategier och riktlinjer är på plats går vi över i ett arbete som handlar om att stärka varumärket och utveckla det genom att ta fram smarta och tydliga kommunikationslösningar och som går i linje med varumärkesplattformen
Vi på Byråteket har många års erfarenhet att jobba med de olika delarna som är viktiga i arbetet med varumärkeskommunikation. Och vi har processer och arbetssätt som säkerställer att ni får alla de verktyg ni behöver för att bygga ett starkt varumärke. Vi brinner för varumärkeskommunikationen och det varumärkesbyggande arbete som ständigt måste underhållas omkring ett företag och dess produkter/tjänster. Hör av er så berättar vi mer!
Ur Byråteketbloggen:
Starka varumärken säljer mer lönsamt
Att investera i marknadsföringen av sitt varumärke är inte en självklarhet för alla företag. Men det borde vara det. Här berättar vi kortfattat varför starka varumärken säljer mer lönsamt.