Content marketing
Content marketing
Ett sätt att se till att ständigt komma med ny relevant kommunikation för att vara intressant i våra målgruppers ögon är att se till att vi talar om saker som påverkar och intresserar dem. Det är sällan intressant för dem när vi bara pratar om oss själva, utan om ämnen som berör, inspirerar och intresserar dem vi vill ha en dialog med. Det gäller också att vara frekvent i sin kommunikation. Allt detta är det som utgör en innehållsproduktion.
För att ha ett bra flöde i sin content marketing jobbar man ofta med en företagsblogg, allra helst inne på den egna webbplatsen. Först har man ett redaktionsråd där man bestämmer ämnen och möjligt innehåll, sedan gör man upp grovplanen på vad som ska ut när och hur det stöttas i andra kanaler. Både egnas och andra. Allt detta sammanfattas i en redaktionell plan.
Man skriver sitt innehåll i bloggen och sedan anpassar man innehållet efter de olika sociala medier man bestämt sig för att finns i. Om man sedan vill puscha ut innehållet, kan man göra det i ett nyhetsbrev som utkommer vid bestämda tillfällen. Man väljer ut ett antal av inläggen varje gång och skickar ut dem till de som prenumererar. Inlägget finns nu på webben och är sökbart i sökmotorerna och kan hittas av dem som söker på det och ni lockar även besökare genom nyhetsbrevet. På så sätt skapar man både ”push och pull” till sin blogg och webbplats.
Där kan man sedan använda sig av statistik för att mäta hur målgrupperna hittat in på sidan och på så sätt få reda på vilka av inläggen som intresserar våra målgrupper. Och efteråt ser man till att fortsätta med saker våra målgrupper läser och är intresserade av men sluta med att lägga ner tid och energi på att producera material som ingen läser.
Ur Byråteketbloggen:
Vad är skillnaden på Content marketing och Inbound marketing?
Vad är det för skillnad på content marketing och inbound marketing? Och vad är det för likhet? Vi hjälper er att reda ut begreppen.