Varumärkesstrategi
Varumärkesstrategi – för ett framgångsrikt varumärke
Vi behöver en varumärkesstrategi, en plan för vårt varumärke, eftersom det förenklar och säkerställer att vi alltid konsekvent kommunicera det vi vill att våra målgrupper ska uppfatta när de möter vårt varumärke.
Varumärkesstrategi – ur företagets identitet
Varumärkesstrategin tar sitt avstamp i företagets identitet. Det är viktigt eftersom varumärket ska kommunicera i samma riktning som den vision ni har för företaget eller organisationen. Därför tittar vi på flera olika delar när vi gör varumärkesstrategin. En del av riktlinjerna finns och andra skapar vi i processen när vi tar fram strategin.
Varumärkesstrategi för ett stabilt varumärke
Varumärkesstrategin visar hur vi i alla lägen ska hantera varumärket för att det ska tas emot på marknaden på det sätt som det är tänkt. Varumärket står då stabilt och utgör en viktig del av det som är företaget, organisationen och/eller produkten. Varumärket laddas och kommunicerar och uppfattas precis så som vi vill att våra målgrupper ska känna till, tycka om, föredra framför andra och vilja ha det.
Varumärkets olika sidor
- Den första delen är den man kan se. Namn, logotype och allt det som traditionellt sammanfattas i en grafisk manual.
- Den andra delen kan man lukta och höra. Doft och ljud har utvecklats mer och mer under de senaste åren och resulterar ibland i en ljudlogo eller en doftlogo.
- Sist men inte minst, den del som man bara kan känna och uppfatta. Det vi laddar vårt varumärke med och som mottagaren känner när man tänker på varumärket. Den sista delen är den som är svårast för oss att styra. Ni påverkar den genom en medveten strategi för hur ni hanterar all kommunikation i alla kanaler.
Varumärkesstrategi – hantera varumärket rätt
Genom att konsekvent kommunicera de värden som varumärket står för, ofta grundat i kärnvärden, ser vi till att målgrupperna får samma bild av varumärket, var de än möter oss. Det är då bilden av varumärket blir tydlig och lättare att ta till sig. Dessa kärnvärden tillsammans med vision, misson och position är viktiga delar som man jobbar fram i en varumärkesstrategi och sammanställer i en varumärkesplattform.
Vi på Byråteket har tagit fram många varumärkesstrategier och har stor erfarenhet från denna typ av strategiskt arbete. Vi har arbetat med både välkända stora och okända mindre varumärken.

Ur Byråteketbloggen:
Varumärkesstrategi: Guide för att bygga starkt varumärke
Tycker ni det är svårt att sätta igång processen för en varumärkesstrategi eller behöver uppdatera en befintlig? Här är en guide med 8 steg som sätter igång arbetet enklare och ger er en bra bas i en varumärkesstrategi.