Varumärkesstrategi

Varumärkesstrategi

För att säkerställa att vi alltid kommunicera det vi vill att våra målgrupper ska uppfatta när de möter vårt varumärke, är en varumärkesstrategi viktig att utarbeta och jobba utifrån. En strategi för hur vi i alla lägen ska hantera varumärket för att det ska tas emot på marknaden på det sätt som det är tänkt. Varumärket står då stabilt och utgör en viktig del av det som är företaget, organisationen och/eller produkten. Varumärket precis så som vi vill att våra målgrupper ska känna till det, tycka om, föredra framför andra och vilja ha.

VARUMÄRKETS OLIKA SIDOR
Ett varumärke består av många olika delar. En del kan man se, en man kan lukta och höra och sen finns den som man bara kan känna och uppfatta.

 

Den första delen är till exempel namn, logotype och allt det som traditionellt sammanfattas i en grafisk manual. Den andra delen som handlar om lukt och ljud har utvecklats mer och mer under de senaste åren och resulterar ibland i en ljudlogo eller en doftlogo.

Och den sista som man bara kan känna och är det vi laddar vårt varumärke med och som mottagaren känner när hen tänker på varumärket. Den sista delen är den som är svårast för oss att styra. Det går att påverka den men kräver en medveten strategi för hur man ska hantera all kommunikation i alla kanaler.

Kärnvärden och ett företags identitet
Kärnvärden, värdeord, core values, kärt barn har många namn...

Att bygga ett starkt varumärke innebär att vara genomtänkt och konsekvent för att det ska kunna hålla över tid. Man behöver en gemensam värdegrund att stå på. Det är då viktigt att utgå från varumärkets allra innersta väsen och de verkliga kärnvärdena hos varumärket. Kärnvärdena, eller värdeorden, är det som varumärket kokas ner till. Den kärna av laddade ord som finns kvar när alla yttre lager skalats bort och som alltid ska utstrålas, uppfattas och kännas i all kommunikation kring varumärket. Det som är grunden till varumärket och det som alltid ska finnas med när varumärket kommuniceras. Oavsett hur och var det kommuniceras och uppfattas. Det är ovanligt att orden i sig används i sin rena form i marknadsföring till målgruppen, utan de ska kännas.

Företagets identitet är viktig för varumärkesstrategin

Varumärkesstrategin tar sitt avstamp i företagets identitet. Det är viktigt att varumärket tar samma riktning som den vision man har för företaget eller organisationen. Att ta hänsyn till och utgå ifrån vem företaget är och vilket håll verksamheten ska, är viktigt. Därför tittar vi alltid på flera olika delar när vi gör en varumärkesstrategi. En del av dem finns och andra delar skapar vi i processen när vi tar fram strategin.

Vill du veta mer om hur vi på Byråteket kan hjälpa er med er varumärkesstrategi så kontakta oss gärna. Vi har tagit fram många varumärkesstrategier och andra strategiska dokument och har stor erfarenhet från denna typ av strategiskt arbete. Vi har arbetat med både välkända och okända varumärken och har erfarenhet av att arbeta med varumärken som ska kommuniceras till många såväl som varumärken som ska kommuniceras smalt. Hör av dig!

Så här kommer vi igång

Det är viktigt att arbetet med er varumärkesstrategi läggs upp på rätt sätt. Vi brukar vi börja med att ses och prata igenom omfattning, mål och tidplan. För att vara effektiva i vår arbetsprocess är det bra om ni inför vårt möte har funderat igenom det här:

N

målsättningar

Vilka är era målsättningar med aktiviteten

N

Målgrupper

Vilka är de primära och sekundära målgrupperna

N

Underlag

Samla ihop lite underlag där vi kan läsa på om uppdraget, trycksaker, grafisk manual, kommunikationsplattform. Det behöver inte vara så sorterat men det ger oss en snabbare start i vårt researcharbete

N

Värde & nytta

Vilket är det främsta värdet och nyttan ni kan erbjuda era målgrupper

N

Synergieffekter

Tänk igenom om aktiviteten ska samverka med några andra kanaler

N

Ladda ner vår briefmall

Vill ni vara riktigt effektiva med tiden kan ni ladda ner vår briefmall här:
Byråteket Briefmall
Här har vi samlat alla frågor vi behöver ha svar på för att sätta igång vårt samarbete.

Byråteketbloggen

MBCs nya webbplats är lanserad

    Malmö byggcenter AB (MBC) är ett modernt byggföretag verksamt i Öresundsregionen. Vi på Byråteket fick förtroendet att se över MBCs grafisk profil och som en del i detta arbete skapade vi en ny logotyp, jobbade fram ett nytt bildspråk och som en naturlig följd...

läs mer

Vad är konceptuell marknadsföring?

  Vi som jobbar med kommunikation rör i oss i en värld full av buzzwords. Gamla begrepp byts ut till modernare namn (men innebär ofta exakt samma sak) och helt nya dyker upp. Det kan kännas som den berömda djungeln att hålla koll på vad alla ord betyder. Här i...

läs mer

5 grundprinciper för en bra logotyp

  Logotypen, detta lilla märke som ska representera och bli kroppen för ert företag eller varumärke. Hur gör man för att ta fram en riktigt bra logo? Det kan vara en lite läskig processen att ge sig in i. Att ta fram en helt ny logotyp eller modernisera den man redan...

läs mer

Behöver du hjälp med en varumärkesstrategi?

Så kul att du vill prenumerera på vårt nyhetsbrev!

 

Fyll bara i dina uppgifter nedan så får du matnyttiga artiklar kring kommunikation varje månad.