5 avgörande faktorer för en bra hisspitch Har du någonsin varit i en situation där du bara har en kort stund på dig att göra ett bra första intryck? Att kommunicera din affärsidé på ett kortfattat och övertygande sätt? Det är då en bra hisspitch kommer väl till pass....
GAP-analys: En nyckel till framgång i affärer När vi som företag växer och utvecklas är det viktigt att vi tar ett steg tillbaka och utvärderar var vi står i jämförelse med var vi vill vara. Det är här en GAP-analys kommer in i bilden. GAP-analys är ett kraftfullt...
Marknadsaktiviteter i lågkonjunktur Det är extra viktigt att ni funderar igenom varumärkes- och marknadsaktiviteter i lågkonjunktur. Att ni tar fram en tydlig och väl genomtänkt plan och att sedan följer den för att ni ska komma ut på andra sidan med minsta möjliga...
Målgrupper och anpassade budskap Målgrupper köper samma vara eller tjänst av olika anledningar. Det beror på att den fyller olika behov eller att deras drivkrafter skiljer sig åt. Därför skapar vi anpassade budskap att rikta mot våra målgrupper. Bland annat detta...
Grafisk manual för webb – guide När ni skapar en ny grafisk profil är det viktigt att ni har digital kommunikation och webben som utgångspunkt. Även om varumärket i fråga arbetar mycket med fysisk grafik. Webben är navet i all kommunikation med helt egna...
Vad är ett varumärkeslöfte Ett varumärkeslöfte är en sammanfattning av det ni erbjuder och lovar era målgrupper. I varumärkeslöftet beskriver ni det era målgrupper kan förvänta sig av er och det ni erbjuder, något som ni aldrig ger avkall på och alltid svarar upp...
Grafisk profil, innehåll och tips. En grafisk profil för ett företag är en kombination av varumärkets strategier, ett bra kreativt koncept och hur detta ska tas ut i en stark visuell identitet som fungerar i alla kanaler. Det är denna kombination som gör profilen unik...
Vad är positionering? Positionering inom varumärkesstrategi är den plats ert varumärke har i era kunders medvetande i jämförelse med era konkurrenter. Positioneringen utgår från ett kundperspektiv och utgörs av varumärkets prestationer, hur det marknadsförts och...
Vad innehåller en marknadsplan Marknadsplanen är en plan för företagets marknadsföring. I den beskriver ni var ni är, vart ni ska och hur ni ska marknadsföra er för att ta er dit. Men vad innehåller en marknadsplan? Skillnaden på marknadsplan och affärsplan...
Varumärkesarkitektur / varumärkeshierarki – 4 vanliga modeller Hur ett företags varumärken är strukturerade och förhåller sig till varandra kallas för varumärkesarkitektur. Låt oss titta på vad varumärkesarkitektur / varumärkeshierarki är och de 4 vanligaste...