Filmproduktion
Filmproduktion, varför rörligt innehåll?
Varför jobba med film och rörligt innehåll? Genom filmproduktion har ni möjligheten att skapa ett emotionellt engagemang snabbt. Det påverkar oss, är direkt och levandegör ert varumärke på bara ett par sekunder. Film är dessutom lätt att mäta och ökar era möjligheter till konvertering.
Rörligt innehåll som medium är ett väldigt bra sätt att t ex förklara ett erbjudande som är komplicerat på ett informativt men lättillgängligt sätt. Att visa och låta era målgrupper uppleva ert erbjudande istället för att rada upp fakta och rationella argument, är bevisat något som hjälper konverteringen. Och film som medium för er storytelling, att levandegöra ert ”varför” genom en emotionell berättelse, är starkare än något annat.
Viktigt för all filmproduktion
Börja alltid med att sätta syftet och målet för vad ni vill uppnå med ert material. Och därefter ska man tänka igenom och planera alla moment och delar noga i sin förproduktion. Ju mer detaljerade man är där, desto smidigare kommer själva filmproduktionen gå. Med luft för flexibilitet självklart.
Är det en enklare produktion, en film som inte behöver leva under en längre tid, ska man ändå alltid tänka på att ha bra ljud och ljus för produktionen. Det är två parametrar som är avgörande för kvaliteten på filmen och som snabbt förhöjer (eller stjälper) en produktion. Och en sak till, texta, allt.
Kort om arbetsprocess/storyboard vid filmproduktion
Beroende på vad det är vi ska berätta med er film, vilken känsla som ska förstärkas och vad målet är, föreslår vi ett lämpligt manér. När vi enats om det arbetar vi fram en detaljerad storyboard. Den ska tydligt beskriva precis allt vad som ska hända i filmen och hur det ska ut. Oberoende om det är en informativ infographic som ska ligga på er webbplats eller om det är en varumärkesbyggande film för tv/online. I storyboarden fattar vi alla beslut för filmen tillsammans med er som kund innan vi går över i produktionen av filmen, så att bilden av vad som ska uppnås och hur är solklar.
Vi på Byråteket har jobbat mycket med filmproduktion, allt från företagsfilmer, animerad/tecknad film till komplicerade informationsfilmer om läkemedels verkan i kroppen och rena reklamfilmer. Vi jobbar tillsammans med mycket duktiga filmskapare och producenter och känner att rörligt media är något vi tycker fler ska överväga som en del i sin marknadskommunikation. Varför film/rörligt innehåll? Inte minst med tanke på att alla trender visar på att rörligt media kommer att fortsätta växa och att det nu finns möjligheter att producera film mer kostnadseffektivt än förut.
Ett av våra jobb
Här är ett exempel på en varumärkesbyggande film för Ditec Sverige. Produktion Rakkar.net, Norge.
Men genom åren har vi jobbat med en lång rad varumärken och vitt skilda branscher, med allt från tung gruvindustri, godis, nötter, läkemedel, bilvård, fastigheter, samhällsinformation, färg och inredning, till hudvårdande tvålar och rengöringsmedel.
Tveka inte att höra av dig om du vill se fler exempel på vad vi gjort. Vi har en gedigen portfolio av jobb vi gjort genom åren.