Varumärkesstrateg
Varumärkesstrateg
Våra erfarna varumärkesstrateger erbjuder rådgivning och vägledning på strategisk ledningsnivå inom varumärkes- och kommunikationsfrågor. Bland annat kan det vara coachning och stöd i ledningsgruppen eller marknadsgruppen med marknads-, kommunikations- och strategiarbete. Eller en genomlysning för att inventera behov, identifiera utmaning, se möjligheter och planera och lägga upp strategier för varumärket och kommunikationen.
Behov av att uppdatera er varumärkesarkitektur vid fusion eller uppköp av bolag eller varumärke?
Kanske står ni inför sammanslagning av bolag eller uppköp av nya varumärken och behöver se över eller skapa en helt ny varumärkesstruktur. En tydlig varumärkeshierarki som kommer underlätta ert fortsatta varumärkesarbete. Eller har ni ett behov av att stärka redan existerande varumärken och vässa ert marknadsarbete? Och när det gäller att arbeta med marknadsföring i digitala kanaler står många inför utmaningar och stora möjligheter där det kan behövas någon utifrån som guidar i denna djungel. Vi hjälper er och era varumärkens positiva utveckling genom att skapa handlingsplaner och strategier för att nå verksamhets- och affärsmålen.
En varumärkesstrateg med nya oberoende ögon och kunskap
Att ta in oss som varumärkesstrateg ger er en möjlighet att få nya ögon att se över er marknadsföring och ert varumärke. Vi bidrar med vår breda erfarenhet från andra företag och uppdrag och kunskap om olika varumärkes- och marknadsföringsrelaterade frågor. Detta helt oberoende av kommunikationskanaler i slutänden.
Effekten blir att vi tillsammans, genom hållbara strategier för varumärke och värdeskapande kommunikation, tar ert varumärke effektivt framåt.
Seniora varumärkesstrateger
Ni får tillgång till våra seniora varumärkesstrateger och kommunikatörer med många års erfarenhet från kommunikationsyrket. Under våra ca 25 arbetsår har vi haft förmånen att arbeta en rad olika uppdrag. Det innebär att vi arbetat med bolag i olika delar i deras tillväxtresa. Såväl etablerade företag och varumärken som helt nya bolag och varumärken. Lokala men också internationella bolag. Vi har arbetat brett med B2B likväl som B2C, inom branscher som läkemedel, livsmedel, tung industri till kultursektorn och hem & trädgård. Och en massa annat däremellan.
Vi har utöver konsultarbetet, erfarenhet från arbete på marknadsavdelningar på företag och från arbete på kommunikations- och reklambyråer.
Så här jobbar vi som varumärkesstrateg:
Genom tydlighet både i önskemål och uppdragsbeskrivning, genomförande och ekonomi gör vi det enkelt att samarbeta med oss. Ni kan anlita oss per projekt, på retainer eller fast offert. Vi strukturerar och hjälper företag med strategi och marknadsföring och kan anpassa oss snabbt efter våra kunders behov för att nå uppsatta affärsmål.
Exempel på varumärkeskonsultation av varumärkesstrateg
Identifiera behov
Genomlysning och behovsanalys
– För att veta vilka åtgärder ni behöver göra för ert varumärke och er kommunikation gör vi en genomlysning av befintligt läge och underlag.
– Vi gör sen en behovsanalys och kartläggning av vad ni redan har på plats och vad som behöver kompletteras.
Rekommendation
– Behovsanalysen resulterar i en rekommendation till hur ni tar er vidare.
Formulering av handlingsplan
Formulering av handlingsplan
– För att ta rekommendationen vidare i praktiken formulerar vi en handlingsplan. Vad bör ni göra och hur ska ni göra det.
Det kan ex. vara förslag på korrigeringar i befintlig varumärkesstrategi, vässa företagets vision eller formulera nya kärnvärden. Alternativt se över varumärkesstruktur eller göra en ny kommunikationsplattform.
Löpande stöd & rådgivning
Löpande stöd och rådgivning
– Vi ger löpande stöd på strategisk ledningsnivå i varumärkesfrågor och kommunikationsutmaningar.
Det är oftast en regelbundet återkommande kontakt för avstämning av marknadsförings- och varumärkesfrågor men kan också vara vid tillfälligt uppkomna utmaningar.