Grafisk profil och manual

Grafisk profil och manual

De delar av varumärket som är synliga, såsom logotyp, färger, bildspråk, typsnitt med mera är varumärkets grafiska profil och identitet. Den sammanfattar vi i en grafisk manual. En grafisk profil definierar hur varumärket konkret ska se ut när det kommuniceras visuellt och i manualen finns alla regler och instruktioner för vad man får och inte. Här styrs också upp hur varumärket kommuniceras i relation till andra varumärken som det kommer i kontakt med. Det är av största vikt att man är konsekvent med varumärkets grafiska profil då det är en betydande del av det som målgruppen möter.

En viktig del av en grafisk profil är logotypen men den står sällan helt ensam utan hänger ihop med så mycket annat runt omkring. Färger, typsnitt, hur annonser och trycksaker ser ut, bildspråk, hur en butik är brandad eller hur en utomhusskylt ser ut. Allt detta och mer därtill styr vi i en grafisk manual.

 

Att säkerställa reglerna är väldigt viktigt så att varumärkes fysiska form inte förvanskas och missbrukas. Ett vanligt misstag som ska undvikas i allt varumärkesbyggande. Här kan du läsa 5 tips på hur man skapar en bra logotyp.

Den grafiska manualen visar exempel på hur stationaries och andra varumärkesbärare, i print och digitalt, ska se ut och har tydliga regler för hur vi visuellt styr upp användandet av varumärket. Att ha ett dokument för hela varumärkesstrategin/ varumärkesplattformen och ett annat för en grafisk manual är lämpligt eftersom de som behöver den grafiska informationen ibland kan vara leverantörer och samarbetspartners (som t ex skyltproducenter eller tryckeri) och inte behöver eller ska ta del av all information i strategin.

På Byråteket har vi arbetat med att ta fram många logotyper och grafiska profiler och har stor erfarenhet av att hjälpa företag att få en bra grafisk identitet för sitt varumärke. Kom gärna in till oss och prata varumärke och grafisk profil. Vi brinner för varumärken och det som sker kring dem. Och vi vill gärna hjälpa er att skapa, bygga upp, positionera och kommunicera era varumärkens budskap rätt för er målgrupp. Hör av dig!

Ett av våra jobb

Här är ett exempel på en grafisk manual vi gjort för Ditec Sverige. I den styr vi alla regler kring logon och varumärket men även saker som hur de lokala bilvårdscenterna ska branda sina byggnader/lokaler och hur viktigt det är att alla andas varumärket enda ut i sitt kundbemötande för att upplevelsen av varumärket ska hållas samman.

Genom åren har vi jobbat med en lång rad varumärken och vitt skilda branscher, med allt från tung gruvindustri, godis, nötter, läkemedel, bilvård, fastigheter, samhällsinformation, färg och inredning, till hudvårdande tvålar och rengöringsmedel.

Tveka inte att höra av dig om du vill se fler exempel på vad vi gjort. Vi har en gedigen portfolio med jobb.

Byråteketbloggen

10 tips för att synas och bli hittad på Google

Att ha en intressant och bra hemsida hjälper inte om ingen hittar den. Då gäller det att man sökordsoptimerar (SEO) webbplatsen på rätt sätt så ni ger sökmotorerna rätt möjlighet att hitta den, här ska ni få 10 tips för att synas och bli hittad på Google. När ni...

läs mer

Varumärkesstrategi – 8 steg mot ett starkt varumärke

Att ha en varumärkesstrategi för att bygga ett starkt varumärke stärker er position på marknaden och lägger grunden till ökad försäljning och tillväxt. Och det vet du, det är därför du är här, för att ta reda på hur ni kan skapa en stark och bra varumärkesstrategi. Du...

läs mer

Hur ni driver trafik till er hemsida med en blogg

Relevant sökordsoptimerat innehåll, japp, det är fortfarande det som är nyckeln till hur ni blir hittade på webben. Slitet uttryck, men content är fortfarande king. Här får ni tips på det bästa sättet att löpande fylla på med bra innehåll på er hemsida och...

läs mer

Behöver ni hjälp med en grafisk profil?

Så kul att du vill prenumerera på vårt nyhetsbrev!

 

Fyll bara i dina uppgifter nedan så får du matnyttiga artiklar kring kommunikation varje månad.