Grafisk profil och manual

Grafisk profil och manual

De delar av varumärket som är synliga, såsom logotyp, färger, bildspråk, typsnitt med mera är varumärkets grafiska profil och identitet. Den sammanfattar vi i en grafisk manual. En grafisk profil definierar hur varumärket konkret ska se ut när det kommuniceras visuellt och i manualen finns alla regler och instruktioner för vad man får och inte. Här styrs också upp hur varumärket kommuniceras i relation till andra varumärken som det kommer i kontakt med. Det är av största vikt att man är konsekvent med varumärkets grafiska profil då det är en betydande del av det som målgruppen möter.

En viktig del av en grafisk profil är logotypen men den står sällan helt ensam utan hänger ihop med så mycket annat runt omkring. Färger, typsnitt, hur annonser och trycksaker ser ut, bildspråk, hur en butik är brandad eller hur en utomhusskylt ser ut. Allt detta och mer därtill styr vi i en grafisk manual.

 

Att säkerställa reglerna är väldigt viktigt så att varumärkes fysiska form inte förvanskas och missbrukas. Ett vanligt misstag som ska undvikas i allt varumärkesbyggande.

Den grafiska manualen visar exempel på hur stationaries och andra varumärkesbärare, i print och digitalt, ska se ut och har tydliga regler för hur vi visuellt styr upp användandet av varumärket. Att ha ett dokument för hela varumärkesstrategin/ varumärkesplattformen och ett annat för en grafisk manual är lämpligt eftersom de som behöver den grafiska informationen ibland kan vara leverantörer och samarbetspartners (som t ex skyltproducenter eller tryckeri) och inte behöver eller ska ta del av all information i strategin.

På Byråteket har vi arbetat med att ta fram många logotyper och grafiska profiler och har stor erfarenhet av att hjälpa företag att få en bra grafisk identitet för sitt varumärke. Kom gärna in till oss och prata varumärke och grafisk profil. Vi brinner för varumärken och det som sker kring dem. Och vi vill gärna hjälpa er att skapa, bygga upp, positionera och kommunicera era varumärkens budskap rätt för er målgrupp. Hör av dig!

Ett av våra jobb

Här är ett exempel på en grafisk manual vi gjort för Ditec Sverige. I den styr vi alla regler kring logon och varumärket men även saker som hur de lokala bilvårdscenterna ska branda sina byggnader/lokaler och hur viktigt det är att alla andas varumärket enda ut i sitt kundbemötande för att upplevelsen av varumärket ska hållas samman.

Genom åren har vi jobbat med en lång rad varumärken och vitt skilda branscher, med allt från tung gruvindustri, godis, nötter, läkemedel, bilvård, fastigheter, samhällsinformation, färg och inredning, till hudvårdande tvålar och rengöringsmedel.

Tveka inte att höra av dig om du vill se fler exempel på vad vi gjort. Vi har en gedigen portfolio med jobb.

Byråteketbloggen

MBCs nya webbplats är lanserad

    Malmö byggcenter AB (MBC) är ett modernt byggföretag verksamt i Öresundsregionen. Vi på Byråteket fick förtroendet att se över MBCs grafisk profil och som en del i detta arbete skapade vi en ny logotyp, jobbade fram ett nytt bildspråk och som en naturlig följd...

läs mer

Vad är konceptuell marknadsföring?

  Vi som jobbar med kommunikation rör i oss i en värld full av buzzwords. Gamla begrepp byts ut till modernare namn (men innebär ofta exakt samma sak) och helt nya dyker upp. Det kan kännas som den berömda djungeln att hålla koll på vad alla ord betyder. Här i...

läs mer

5 grundprinciper för en bra logotyp

  Logotypen, detta lilla märke som ska representera och bli kroppen för ert företag eller varumärke. Hur gör man för att ta fram en riktigt bra logo? Det kan vara en lite läskig processen att ge sig in i. Att ta fram en helt ny logotyp eller modernisera den man redan...

läs mer

Behöver ni hjälp med en grafisk profil?

Så kul att du vill prenumerera på vårt nyhetsbrev!

 

Fyll bara i dina uppgifter nedan så får du matnyttiga artiklar kring kommunikation varje månad.