Trycksaksproduktion

Trycksaksproduktion

Digital produktion i all ära men även de tryckta marknadsmaterialet har fortfarande en viktig plats i vår kommunikation och trycksaksproduktionen har en självklar plats i vårt arbete.

Trycksaken som kommunikationskanal och den taktila möjligheten att påverka sina målgrupper hittar man bara här och på sin förpackning. (Läs mer om förpackningsdesign här) Därför brukar vi lyfta valet av papper som en viktig fråga i detta sammanhang, så att man inte förbiser och missar möjligheten att göra ett avtryck på sina målgrupper när de står där med trycksaken i sina händer. Det är där och då de faktiskt kan ta och känna på varumärket och lite vad det står för. Valet av rätt papper och effekterna man kan få fram kan vara avgörande för om man behåller trycksaken eller om den åker till pappersinsamlingen.

 

Vi arbetar med allt från broschyrer, foldrar, affischer, kundtidningar, DR till annonser och skylt-, butiks- och displayproduktion. Oftast i samspel med digitalt material och andra kanaler.

Vi har stor erfarenhet från att ha jobbat med många trycksaksproduktioner, bra tryckerier och hjälper er gärna med lite förslag om ni inte har relationer med egna tryckerier. Vi vill helst vara involverade från början till slut i hela processen och släpper ogärna vår del i arbetet innan vi har kontrollerat provtrycket. Dels för att vi vill vara säkra på att trycksaken blir riktigt bra, utan korrfel och färgstick och dels för att vi fortfarande tycker att lukten av trycksvärta är en av de godaste vi vet…

Hör gärna av dig och prata med oss om trycksaker.

 

Ett av våra jobb

Här är ett exempel på en av trycksakerna för Malmö I love you. En affisch-serie som lyfter malmöborna och deras kärlek till sin stad.

Men genom åren har vi jobbat med en lång rad varumärken och vitt skilda branscher, med allt från tung gruvindustri, godis, nötter, läkemedel, bilvård, fastigheter, samhällsinformation, färg och inredning, till hudvårdande tvålar och rengöringsmedel.

Tveka inte att höra av dig om du vill se fler exempel på vad vi gjort. Vi har en gedigen portfolio av jobb vi gjort genom åren.

Så här kommer vi igång

Det är viktigt att arbetet med er trycksak läggs upp på rätt sätt. Vi brukar vi börja med att ses och prata igenom omfattning, mål och tidplan. För att vara effektiva i vår arbetsprocess är det bra om ni inför vårt möte har funderat igenom det här:

N

målsättningar

Vilka är era målsättningar med aktiviteten

N

Målgrupper

Vilka är de primära och sekundära målgrupperna

N

Underlag

Samla ihop lite underlag där vi kan läsa på om uppdraget, trycksaker, grafisk manual, kommunikationsplattform. Det behöver inte vara så sorterat men det ger oss en snabbare start i vårt researcharbete

N

Värde & nytta

Vilket är det främsta värdet och nyttan ni kan erbjuda era målgrupper

N

Synergieffekter

Tänk igenom om aktiviteten ska samverka med några andra kanaler

N

Ladda ner vår briefmall

Vill ni vara riktigt effektiva med tiden kan ni ladda ner vår briefmall här:
Byråteket Briefmall
Här har vi samlat alla frågor vi behöver ha svar på för att sätta igång vårt samarbete.

Läs gärna mer i vårt nyhetsbrev & blogg

Vill du läsa mer om några av de tips, ideer och reflektioner vi har inom olika ämnen så anmäl dig till att prenumerera på vårt nyhetsbrev. Nyhetsbrevet kommer att dyka upp ungefär en gång i månaden och innehåller bland annat utdrag från våra senaste inlägg i vår blogg och annan information och inspiration som vi gärna vill dela med oss av.

Du anmäler dig till vårt nyhetsbrev genom att lämna ditt namn och epost i formuläret i vår sidfot

Vår blogg ja! Kika gärna in i den och botanisera bland våra artiklar där vi delar med oss av hands-on-tips, inspiration och trender kring marknadsföring som vi tror kommer underlätta och inspirera vardagen för dig som också jobbar med kommunikation.

Du hittar våra blogg här. I den kommer du framöver kunna läsa inlägg om t ex trycksaksproduktion.

Behöver du hjälp med en trycksak?

Så kul att du vill prenumerera på vårt nyhetsbrev!

 

Fyll bara i dina uppgifter nedan så får du matnyttiga artiklar kring kommunikation varje månad.