Social media strategi
Social media strategi
Vill ni öka er aktivitet i social medier? Då är en social media strategi ett viktigt verktyg och finns det lite hållpunkter som är bra för er att ha koll på. För att få så stor utväxling som möjligt på ert arbete i era sociala medier är det viktigt att behandla strategin för era sociala medier som en del i er övergripande digitala strategi.
En social media strategi innehåller ofta dessa 10 punkter:
- Syfte
- Målsättningar
- Målgrupper
- KPI:er (Key performance indicator)
- Kanalval
- Beskrivning av kanalernas syfte
- Innehållsstrategi
- Budget
- Ansvarsfördelning
- Aktivitetsplan/redaktionell kalender
I social media strategin är det viktigt att man styr upp och skräddarsyr det man skriver om efter målgrupperna man vill nå, efter kanalerna där de finns och att man möter dem i deras olika steg på deras köpresa med relevant innehåll.
Social media strategi – handlar till stor del om att bygga relationer
Sociala media handlar till stor del om att bygga relationer och föra dialog med utvalda målgrupper. Att definiera vilka dessa relationer är gör man i social media strategin och vad man vill uppnå. Man tar också med övrig information från den övergripande digitala strategin och andra målformuleringar för att se till att alla budskap går i linje med det man bestämt sig för att man vill uppnå och att all kommunikation håller ihop.
När strategin är på plats är det dags att gå vidare till utförandefasen. Då gäller det att skapa innehåll som håller sig till sin strategi, med bestämd frekvens och tillvägagångssätt. Då ska man vara konsekvent, frekvent och relevant. Nästa steg är att mäta och analysera aktiviteterna i era sociala medier. Några viktiga KPI:er att fokusera på i sociala medier är engagemang, räckvidd, leads och konverteringar. Och sedan, följ er strategi men våga testa, den digitala världen är föränderlig. Så analysera efterhand och se vad som ger det bästa resultatet.
Ur Byråteketbloggen:
Bra innehåll på hemsida driver trafik – så här gör du
Relevant sökordsoptimerat innehåll är nyckeln till hur ni blir hittade på webben. Här får ni tips på det bästa sättet att löpande fylla på med bra innehåll på hemsida som driver trafik.