Social media strategi

Social media strategi

Idag är sociala medier mycket mer än ett verktyg för marknadsföring och kan användas inom många olika områden: till allt från kundservice, försäljning, marknadsundersökningar och rekrytering. Därför är det viktigt att man har en social media strategi för vad man skriver om i vilka media. Vem man vill nå med vilket budskap i vilken kanal. Sociala media handlar till stor del om att bygga relationer och föra dialog med utvalda målgrupper. Att definiera vilka dessa relationer är gör man i social media strategin. Man tar också med övrig information från den övergripande digitala strategin och andra målformuleringar för att se till att alla budskap går i linje med det man bestämt sig för att man vill uppnå och att all kommunikation håller ihop.

I social media strategin är det viktigt att man styr hur man ska skräddarsy det man skriver efter dem man vill nå och att man finns på de platser den utvalda målgrupperna finns på. Att nå alla med allt är svårare att nå framgång med.

När strategin är på plats är det dags att gå vidare till utförandefasen. Det gäller att sätta upp konton som representerar och speglar varumärket på ett bra sätt och sedan hålla sig till sin strategi både gällande innehåll, frekvens och tillvägagångssätt. Då ska man vara konsekvent, frekvent och relevant. Då har man nått en bra bit på väg mot meningsfull kommunikation och dialog med utvalda målgrupper i de kanaler som de väljer att vara i.

Vill du veta mer om hur vi på Byråteket kan hjälpa er med att skapa en social media strategi så kontakta oss gärna. Vi har stor erfarenhet från denna typ av arbete med både välkända och okända varumärken. Hör av dig!

Så här kommer vi igång

Det är viktigt att arbetet med er social media strategi läggs upp på rätt sätt. Vi brukar vi börja med att ses och prata igenom omfattning, mål och tidplan. För att vara effektiva i vår arbetsprocess är det bra om ni inför vårt möte har funderat igenom det här:

N

målsättningar

Vilka är era målsättningar med aktiviteten

N

Målgrupper

Vilka är de primära och sekundära målgrupperna

N

Underlag

Samla ihop lite underlag där vi kan läsa på om uppdraget, trycksaker, grafisk manual, kommunikationsplattform. Det behöver inte vara så sorterat men det ger oss en snabbare start i vårt researcharbete

N

Värde & nytta

Vilket är det främsta värdet och nyttan ni kan erbjuda era målgrupper

N

Synergieffekter

Tänk igenom om aktiviteten ska samverka med några andra kanaler

N

Ladda ner vår briefmall

Vill ni vara riktigt effektiva med tiden kan ni ladda ner vår briefmall här:
Byråteket Briefmall
Här har vi samlat alla frågor vi behöver ha svar på för att sätta igång vårt samarbete.

Läs gärna mer i vårt nyhetsbrev & blogg

Vill du läsa mer om några av de tips, ideer och reflektioner vi har inom olika ämnen så anmäl dig till att prenumerera på vårt nyhetsbrev. Nyhetsbrevet kommer att dyka upp ungefär en gång i månaden och innehåller bland annat utdrag från våra senaste inlägg i vår blogg och annan information och inspiration som vi gärna vill dela med oss av.

Du anmäler dig till vårt nyhetsbrev genom att lämna ditt namn och epost i formuläret i vår sidfot

Vår blogg ja! Kika gärna in i den och botanisera bland våra artiklar där vi delar med oss av hands-on-tips, inspiration och trender kring marknadsföring som vi tror kommer underlätta och inspirera vardagen för dig som också jobbar med kommunikation.

Du hittar våra blogg här. I den kommer du framöver kunna läsa inlägg om t ex social media strategi.

Behöver ni hjälp med en social media strategi?

Så kul att du vill prenumerera på vårt nyhetsbrev!

 

Fyll bara i dina uppgifter nedan så får du matnyttiga artiklar kring kommunikation varje månad.