Kommunikationsstrategi
Vad är en kommunikationsstrategi
Vad är en kommunikationsstrategi? Det är en väl genomarbetat plan för hur vi ska kommunicera ut till våra målgrupper. Den innehåller beslut kring vad vi ska säga, till vem, var vi ska kommunicera, hur ofta och vad kommunikationen ska leda till. Den utgår ifrån varumärkesstrategin men fokuserar enbart på hur varumärket eller varumärkena ska kommuniceras ut i olika kanaler.
Att ta fram en genomtänkt strategi för all kommunikation ut mot marknaden är avgörande för hur målgruppen ska ta emot vår kommunikation. Idag gäller det att kunna sticka ut, med relevant information och budskap som syns och uppfattas samtidigt som vi arbetar efter de riktlinjer vi har övergripande för varumärket.
För att kommunicera stringent och med precision måste vi besluta vad vi ska säga, och kanske lika viktigt, hur vi inte ska kommunicera. Man utgår från verksamhetsmålen och affärsmålen och skapar kommunikationsmål. Kommunikationsmålen brukar sammanfatta vad man vill att målgrupperna ska veta, tycka, känna och göra när de tar del av marknadskommunikationen.
För det arbetet bör man samarbeta inom företagets ledning. När vi tar fram en kommunikationsstrategi kikar vi på omvärldsbeskrivning och position, budskaps- och argumentationsanalys, en kanalstrategi och tankar kring möjliga kreativa koncept och story.
Vill du veta mer om hur vi på Byråteket kan hjälpa er med att skapa eller se över er kommunikationsstrategi så kontakta oss gärna. Vi har arbetat med både stora och små varumärken som kommunicerar brett på en internationell marknad till varumärken som kommunicerar smalt.
Hör av dig!
