Digital kommunikation

Digital kommunikation

En betydande del av den kommunikation vi för med våra målgrupper och intressenter idag är digital kommunikation. Man har i alla tider kommunicerat på lite olika sätt i medier, beroende på vad mediet tillåter, så vi vet sedan gammalt att vi måste anpassa vår kommunikation till var den sker. Och när det gäller den digitala kommunikationen är den inget undantag.

 

Den digitala arenan är direkt, träffande och både djup och bred och tillåter en väldigt nära dialog med kunder och andra målgrupper och det är viktigt att man använder sig av den på alla de sätt som är bra. Vi får snabb respons på om det vi vill få sagt kommer fram eller inte och vi kan anpassa våra budskap så vi når fram på ett bra och tydligt sätt, eftersom vi ofta kan mäta våra resultat i den digitala kommunikationen direkt kopplat till en kommunikationsinsats.

Basen för en bra digital kommunikation

• En digital strategi för att veta hur vi ska verka digitalt. Var vi ska finnas, med vilka verktyg, vad vi ska kommunicera var och till vem, se till att hela det digitala ekosystemet håller ihop och stöttar alla insatser istället för att tala emot varandra. Vi ska se till att alla digitala kanaler, företagets egna såväl som externa, samverkar på bästa sätt.

• En intressant och bra hemsida som våra målgrupper vill gå in på

• Kontinuerligt contentproduktion på sidan och kanske en företagsblogg.

 

• En socialmediastrategi som kan berätta för oss i vilka sociala medier vi ska befinna oss och vad vi pratar om var

• Se till att vår hemsida blir hittad när målgruppen söker på den och se till att de vi vill prata med tycker sidan är så bra och informativ att de gärna går tillbaka igen för att hämta information eller inspiration och kanske även delar med sig till andra om denna åsikt

 

Vill du veta mer om hur vi på Byråteket kan hjälpa er med att skapa en bra digital kommunikation så kontakta oss gärna. Vi har stor erfarenhet från denna typ av arbete med både välkända och okända varumärken. Hör av dig!

Så här kommer vi igång

Det är viktigt att arbetet med er digitala kommunikation läggs upp på rätt sätt. Vi brukar vi börja med att ses och prata igenom omfattning, mål och tidplan. För att vara effektiva i vår arbetsprocess är det bra om ni inför vårt möte har funderat igenom det här:

N

målsättningar

Vilka är era målsättningar med aktiviteten

N

Målgrupper

Vilka är de primära och sekundära målgrupperna

N

Underlag

Samla ihop lite underlag där vi kan läsa på om uppdraget, trycksaker, grafisk manual, kommunikationsplattform. Det behöver inte vara så sorterat men det ger oss en snabbare start i vårt researcharbete

N

Värde & nytta

Vilket är det främsta värdet och nyttan ni kan erbjuda era målgrupper

N

Synergieffekter

Tänk igenom om aktiviteten ska samverka med några andra kanaler

N

Ladda ner vår briefmall

Vill ni vara riktigt effektiva med tiden kan ni ladda ner vår briefmall här:
Byråteket Briefmall
Här har vi samlat alla frågor vi behöver ha svar på för att sätta igång vårt samarbete.

Läs gärna mer i vårt nyhetsbrev & blogg

Vill du läsa mer om några av de tips, ideer och reflektioner vi har inom olika ämnen så anmäl dig till att prenumerera på vårt nyhetsbrev. Nyhetsbrevet kommer att dyka upp ungefär en gång i månaden och innehåller bland annat utdrag från våra senaste inlägg i vår blogg och annan information och inspiration som vi gärna vill dela med oss av.

Du anmäler dig till vårt nyhetsbrev genom att lämna ditt namn och epost i formuläret i vår sidfot

Vår blogg ja! Kika gärna in i den och botanisera bland våra artiklar där vi delar med oss av hands-on-tips, inspiration och trender kring marknadsföring som vi tror kommer underlätta och inspirera vardagen för dig som också jobbar med kommunikation.

Du hittar våra blogg här. I den kommer du framöver kunna läsa inlägg om t ex digital kommunikation.

Behöver du hjälp med digital kommunikation?

Så kul att du vill prenumerera på vårt nyhetsbrev!

 

Fyll bara i dina uppgifter nedan så får du matnyttiga artiklar kring kommunikation varje månad.