Säljverktyg

Säljverktyg

Det är när säljarna möter kunden som man ofta kan se om alla de smarta strategierna, plattformarna och framtagna säljverktyg gör sitt jobb. Balansen mellan varumärkeskommunikation och den mer rent säljdrivande marknadskommunikationen är viktig.

Det är viktigt att ge de rätta säljverktygen för att säljarna ska kunna arbeta i samma riktning som marknadskommunikationen i övrigt. Marknadsföring och sälj mår bra av ett integrerat arbetssätt och det är viktigt att inte arbeta med dessa som om de vore två helt olika och separerade ämnen.

Ta gärna med säljarna i processen i vilken typ av säljstöd de skulle vilja ha. De känner ofta väl till era kunders frågor och behov och hur de kan bemöta dem. Det kan vara allt från en tydlig power point eller en kampanjfolder att kunna lämna efter sig, till en pedagogisk animerad film som enkelt och tydligt förklarar ert erbjudande på 2 minuter.

 

Säljverktyg kan även vara material som hjälper andra att sälja vår produkt. Det kan vara film eller broschyrer som ska ge säljstöd när t ex. grossister och återförsäljare ska agera i vårt varumärkes namn. Vi vill göra det lättare att sälja produkten.

Vi på Byråteket kan sälj. Vi har efter många års arbete med olika säljverktyg en stor förståelse för vikten av att de funkar. Om inte säljarna får de verktyg de behöver blir både varumärkes- och marknadsstrategierna svåra att följa.

Vill du veta mer om hur vi på Byråteket kan hjälpa er med att ta fram säljverktyg så kontakta oss gärna.

Ur Byråteketbloggen:

Guide: 10 tips hur man gör en lyckad produktlansering

I vår guide: 10 tips hur man gör en lyckad produktlansering får ni hållpunkter i vår mall som är viktiga att checka av i kommunikationsarbetet för att lyckas med er lansering.

Behöver ni hjälp med att ta fram säljverktyg?

Så kul att du vill prenumerera på vårt nyhetsbrev!

 

Fyll bara i dina uppgifter nedan så får du matnyttiga artiklar kring kommunikation varje månad.