Säljverktyg
Säljverktyg
Det är viktigt att ge de rätta säljverktygen för att säljarna ska kunna arbeta i samma riktning som marknadskommunikationen i övrigt. Marknadsföring och sälj mår bra av ett integrerat arbetssätt och det är viktigt att inte arbeta med dessa som om de vore två helt olika och separerade ämnen.
Ta gärna med säljarna i processen i vilken typ av säljstöd de skulle vilja ha. De känner ofta väl till era kunders frågor och behov och hur de kan bemöta dem. Det kan vara allt från en tydlig power point eller en kampanjfolder att kunna lämna efter sig, till en pedagogisk animerad film som enkelt och tydligt förklarar ert erbjudande på 2 minuter.
Säljverktyg kan även vara material som hjälper andra att sälja vår produkt. Det kan vara film eller broschyrer som ska ge säljstöd när t ex. grossister och återförsäljare ska agera i vårt varumärkes namn. Vi vill göra det lättare att sälja produkten.
Behöver ni hjälp med att ta fram bra säljverktyg?
Vi på Byråteket kan sälj. Vi har efter många års arbete med olika säljverktyg en stor förståelse för vikten av att de funkar. Om inte säljarna får de verktyg de behöver blir både varumärkes- och marknadsstrategierna svåra att följa.
Ur Byråteketbloggen:
Guide: 10 tips hur man gör en lyckad produktlansering
I vår guide: 10 tips hur man gör en lyckad produktlansering får ni hållpunkter i vår mall som är viktiga att checka av i kommunikationsarbetet för att lyckas med er lansering.