Brandbook

Brandbook

Att samla delar av informationen från varumärkesplattformen i en tydlig Brandbook eller Varumärkeshandbok kan vara bra ur många perspektiv men framförallt ur ett medarbetarperspektiv. I den finns den viktigaste informationen från varumärkesstrategin /varumärkesplattformen i en förenklad, inspirerande och tydlig form. Brandbooken syftar till att lättillgängligt ge medarbetarna

 

den information de behöver tänka på i sitt dagliga arbete för att ladda varumärket med det vi satt i varumärkesstrategin. Att leva sitt varumärke och i alla dagliga situationer komma ihåg att svara upp till det som bestämts kan ibland vara utmanande och då och då behöver man kanske bli påmind om vad som förväntas. Och varför.

Är en brandbook nödvändig?

Alla företag har inte en Brandbook för sitt varumärke utan kanske bara den totala varumärkesplattformen. I de fallen då det inte finns någon Brandbook är det extra viktigt att man jobbar med en bra implementeringsprocess och ser till att alla verkligen förstår vad det är man vill att varumärket ska stå för.

Brandbooken bör kompletteras med information i en grafisk manual som enbart hanterar de synliga delarna av varumärket som logotyp, färger och typsnitt. Ibland läggs dessa båda enheter ihop i samma dokument.

Fördelen med att dela upp dem och även hela varumärkesplattformen i olika dokument, är att de som behöver den grafiska informationen kan vara leverantörer och samarbetspartners (som t ex skyltproducenter eller tryckeri) men de ska inte ta del av de lite mjukare värdena kring varumärket. Dem kan man med fördel hålla bland medarbetarna och representanter för varumärket. Då är en brandbook ett bra hands on verktyg för att lättare kunna påminna alla om vad ni som företag står för och hur ni ska leva varumärket. Varje dag.

Vill du veta mer om hur vi på Byråteket kan hjälpa er med att skapa en brandbook så kontakta oss gärna. Vi har stor erfarenhet från denna typ av arbete med både välkända och okända varumärken. Hör av dig!

Byråteketbloggen

5 grundprinciper för en bra logotyp

  Logotypen, detta lilla märke som ska representera och bli kroppen för ert företag eller varumärke. Hur gör man för att ta fram en riktigt bra logo? Det kan vara en lite läskig processen att ge sig in i. Att ta fram en helt ny logotyp eller modernisera den man redan...

läs mer

Varumärkesplattform eller kommunikationsplattform

  Vad är det för skillnad på en varumärkesplattform och en kommunikationsplattform? Vid en första anblick kan de te sig ganska lika eller hur? Man hör från alla möjliga håll att man måste ha en varumärkesplattform och att man absolut måste ha en...

läs mer

Vad är konceptuell marknadsföring?

  Vi som jobbar med kommunikation rör i oss i en värld full av buzzwords. Gamla begrepp byts ut till modernare namn (men innebär ofta exakt samma sak) och helt nya dyker upp. Det kan kännas som den berömda djungeln att hålla koll på vad alla ord betyder. Här i...

läs mer

Behöver du hjälp med en Brandbook / varumärkeshandbok?

Så kul att du vill prenumerera på vårt nyhetsbrev!

 

Fyll bara i dina uppgifter nedan så får du matnyttiga artiklar kring kommunikation varje månad.