Brandbook

Brandbook

Att samla delar av informationen från varumärkesplattformen i en tydlig Brandbook eller Varumärkeshandbok kan vara bra ur många perspektiv men framförallt ur ett medarbetarperspektiv. I den finns den viktigaste informationen från varumärkesstrategin /varumärkesplattformen i en förenklad, inspirerande och tydlig form. Brandbooken syftar till att lättillgängligt ge medarbetarna

 

den information de behöver tänka på i sitt dagliga arbete för att ladda varumärket med det vi satt i varumärkesstrategin. Att leva sitt varumärke och i alla dagliga situationer komma ihåg att svara upp till det som bestämts kan ibland vara utmanande och då och då behöver man kanske bli påmind om vad som förväntas. Och varför.

Är en brandbook nödvändig?

Alla företag har inte en Brandbook för sitt varumärke utan kanske bara den totala varumärkesplattformen. I de fallen då det inte finns någon Brandbook är det extra viktigt att man jobbar med en bra implementeringsprocess och ser till att alla verkligen förstår vad det är man vill att varumärket ska stå för.

Brandbooken bör kompletteras med information i en grafisk manual som enbart hanterar de synliga delarna av varumärket som logotyp, färger och typsnitt. Ibland läggs dessa båda enheter ihop i samma dokument.

Fördelen med att dela upp dem och även hela varumärkesplattformen i olika dokument, är att de som behöver den grafiska informationen kan vara leverantörer och samarbetspartners (som t ex skyltproducenter eller tryckeri) men de ska inte ta del av de lite mjukare värdena kring varumärket. Dem kan man med fördel hålla bland medarbetarna och representanter för varumärket. Då är en brandbook ett bra hands on verktyg för att lättare kunna påminna alla om vad ni som företag står för och hur ni ska leva varumärket. Varje dag.

Vill du veta mer om hur vi på Byråteket kan hjälpa er med att skapa en brandbook så kontakta oss gärna. Vi har stor erfarenhet från denna typ av arbete med både välkända och okända varumärken. Hör av dig!

Ur Byråteketbloggen:

Skillnaden på varumärkesplattform och kommunikationsplattform

Vad är skillnaden på en varumärkesplattform och en kommunikationsplattform? Vid en första anblick kan de te sig ganska lika eller hur? Så här ser vi på Byråteket på det. Lite förenklat.

Behöver du hjälp med en Brandbook / varumärkeshandbok?

Byråteketbloggen

Intern implementering av varumärkesplattformen

    Varför är det så viktigt och hur gör man en bra intern implementering av varumärkesplattformen? Kan vi inte bara skicka ut instruktionerna? De är så tydliga. Allt finns att läsa där. Och hur ska vi i så fall göra implementeringen? Med de frågor som kan uppkomma i...

läs mer

Guide: 10 tips hur man gör en lyckad produktlansering

    Ni är färdiga med er produktutveckling, har gjort er affärsanalys och tagit fram strategin för era mål med den nya lanseringen. Nu är ni framme vid det viktiga steget att ta fram kommunikationen och marknadsföringen för ert erbjudande. I vår guide: 10 tips hur man...

läs mer

Starka varumärken säljer mer lönsamt

    Starka varumärken säljer mer lönsamt. Vad är egentligen ett starkt varumärke? Innebär det att varumärket är mest välkänt? Varför ska jag investera pengar i min marknadsföring av varumärket när jag lika gärna kan investera i snabbare direkta säljåtgärder? Eller...

läs mer

Så kul att du vill prenumerera på vårt nyhetsbrev!

 

Fyll bara i dina uppgifter nedan så får du matnyttiga artiklar kring kommunikation varje månad.