Intern implementering

Intern implementering

För att bygga ett starkt varumärke måste strategin för allt man kommunicerar vara väl förankrad i den egna organisationen och att en genomtänkt intern implementering planeras in och genomförs. När varumärkesplattformen är på plats ska vi se till att den förstås, accepteras och efterlevs på rätt sätt i organisationen. Detsamma gäller i och för sig oavsett vad man gör för förändringar och förbättringar.

Ett varumärke består av många delar och den del som personal och anställda utgör är betydande. Det de säger och gör reflekteras rakt in i företaget och produkterna.

 

Om vi inte alla i organisationen har samma bild av vad vi är och ska vara så är det så gott som omöjligt att få marknaden därute att få en enhetlig uppfattning och bild. Alltså börjar vi med oss själv. Och detta gör vi med hjälp av en process för intern implementering. Att göra en intern implementering innebär inte att man delar ut en bunt med papper med varumärkesplattform eller en grafisk manual till alla, skickar en give-away med bolagets nya core values/ värdeord och känner att nu är jobbet gjort. För då har man fel.

Vikten av intern implementering

Att göra en bra intern implementering betyder att man ser till att få med alla på tåget och få alla berörda i organisationen att förstå vad vi är, varför vi gör det vi gör, vart vi ska och hur det ska gå till. Och vad det innebär för den enskilde individen. Att ha förståelse för varför är en väldigt bra början. Det är skillnad att få något bara berättat för sig och att uppleva eller lära sig något. Ofta har vi en instinktiv motvilja till förändring och det handlar i de flesta fall om att man känner sig orolig och inte förstår vad man ska göra och varför.

Och inte heller vad det ska leda till. Och inte minst vad det ska vara bra för. Med tanke på hur viktiga de anställda är för stora delar av kommunikationen kring varumärket och den upplevelse våra målgrupper får så är det av största vikt att man tar processen med intern implementering på det allvar det förtjänar.

Vi på Byråteket vet hur man sätter ihop en inspirerande och effektiv workshop. Vi har förståelse för vikten av att involvera alla för att få ut det bästa av arbetet och kan hjälpa er med vilken nivå som kan var lämplig att lägga sig på för att nå ert mål. Hör av dig!

Så här kommer vi igång

Det är viktigt att arbetet med er interna implementering läggs upp på rätt sätt. Vi brukar vi börja med att ses och prata igenom omfattning, mål och tidplan. För att vara effektiva i vår arbetsprocess är det bra om ni inför vårt möte har funderat igenom det här:

N

målsättningar

Vilka är era målsättningar med aktiviteten

N

Målgrupper

Vilka är de primära och sekundära målgrupperna

N

Underlag

Samla ihop lite underlag där vi kan läsa på om uppdraget, trycksaker, grafisk manual, kommunikationsplattform. Det behöver inte vara så sorterat men det ger oss en snabbare start i vårt researcharbete

N

Värde & nytta

Vilket är det främsta värdet och nyttan ni kan erbjuda era målgrupper

N

Synergieffekter

Tänk igenom om aktiviteten ska samverka med några andra kanaler

N

Ladda ner vår briefmall

Vill ni vara riktigt effektiva med tiden kan ni ladda ner vår briefmall här:
Byråteket Briefmall
Här har vi samlat alla frågor vi behöver ha svar på för att sätta igång vårt samarbete.

Läs gärna mer i vårt nyhetsbrev & blogg

Vill du läsa mer om några av de tips, ideer och reflektioner vi har inom olika ämnen så anmäl dig till att prenumerera på vårt nyhetsbrev. Nyhetsbrevet kommer att dyka upp ungefär en gång i månaden och innehåller bland annat utdrag från våra senaste inlägg i vår blogg och annan information och inspiration som vi gärna vill dela med oss av.

Du anmäler dig till vårt nyhetsbrev genom att lämna ditt namn och epost i formuläret i vår sidfot

Vår blogg ja! Kika gärna in i den och botanisera bland våra artiklar där vi delar med oss av hands-on-tips, inspiration och trender kring marknadsföring som vi tror kommer underlätta och inspirera vardagen för dig som också jobbar med kommunikation.

Du hittar våra blogg här. I den kommer du framöver kunna läsa inlägg om t ex intern implementering.

Behöver ni hjälp med en intern implementering?

Så kul att du vill prenumerera på vårt nyhetsbrev!

 

Fyll bara i dina uppgifter nedan så får du matnyttiga artiklar kring kommunikation varje månad.