Digital strategi

Digital strategi

En digital strategi är i sig inget konstigare än en strategi för hur vi ska använda våra digitala verktyg för att skapa ett fungerade digitalt ekosystem. Fast egentligen kan man nog prata om en strategi för att verka i en digital värld. För så stor är skillnaden som uppstår i och med digitaliseringen som sker omkring och ibland oss.

Det kan innebära affärsförändrande beteende, köpprocessen hos kunderna ändras, krav på säljkanaler förändras och mycket mer. Det innebär att hela organisationen måste genomsyras av digitaliseringen och det går från ledning och hela vägen upp till den enskilda arbetande individen.

Varför bör man ha en digital strategi?

En digital strategi finns för att se till att allt som görs på den digitala arenan hänger ihop och samarbetar för att få ut en samlad bild av vem ni är och vad ni erbjuder. När den digitala strategin är på plats är det lättare att besluta vad för investeringar som ska göras, vilka insatser som måste till för att uppnå det som ska uppnås och inte minst vilka insatser som INTE måste till. Beslut tas ibland med viss skräck och oro och kanske förhastat för att helheten inte planerats. Alla vet att det digitala, det måste vi prioritera, och då kan det lätt bli så att beslut om olika insatser tas med fel utgångspunkt. Har man en digital strategi klar och nedtecknad är det lättare att gå tillbaka till den och ankra sina beslut. Är detta en åtgärd vi ska / behöver göra för att följa vår strategi?

När man tar fram en digital strategi skapar man en tydlig vision och tydliga mål med digitaliseringen och man ser vad den egna organisationen och verksamheten har för förutsättningar för digitalisering. Det handlar om teknikarv men även om personal- och kulturarv.

Den del av det digitala strategin som vi särskilt intresserar oss för är den kommunikativa delen. Alla ytor som handlar om hur målgrupperna möter oss är kommunikativa.

I den delen av den digitala strategin tittar vi på vad vi ska säga till vem, var vi ska vara och hur ofta vi ska kommunicera. Det innebär oftast webbsida, löpande content för webbsidan, företagsblogg, sociala medier och övriga digitala kanaler.

Vill du veta mer om hur vi på Byråteket kan hjälpa er med att skapa en digital strategi så kontakta oss gärna. Vi har stor erfarenhet från denna typ av arbete med både välkända och okända varumärken. Hör av dig!

Så här kommer vi igång

Det är viktigt att arbetet med er digitala strategi läggs upp på rätt sätt. Vi brukar vi börja med att ses och prata igenom omfattning, mål och tidplan. För att vara effektiva i vår arbetsprocess är det bra om ni inför vårt möte har funderat igenom det här:

N

målsättningar

Vilka är era målsättningar med aktiviteten

N

Målgrupper

Vilka är de primära och sekundära målgrupperna

N

Underlag

Samla ihop lite underlag där vi kan läsa på om uppdraget, trycksaker, grafisk manual, kommunikationsplattform. Det behöver inte vara så sorterat men det ger oss en snabbare start i vårt researcharbete

N

Värde & nytta

Vilket är det främsta värdet och nyttan ni kan erbjuda era målgrupper

N

Synergieffekter

Tänk igenom om aktiviteten ska samverka med några andra kanaler

N

Ladda ner vår briefmall

Vill ni vara riktigt effektiva med tiden kan ni ladda ner vår briefmall här:
Byråteket Briefmall
Här har vi samlat alla frågor vi behöver ha svar på för att sätta igång vårt samarbete.

Läs gärna mer i vårt nyhetsbrev & blogg

Vill du läsa mer om några av de tips, ideer och reflektioner vi har inom olika ämnen så anmäl dig till att prenumerera på vårt nyhetsbrev. Nyhetsbrevet kommer att dyka upp ungefär en gång i månaden och innehåller bland annat utdrag från våra senaste inlägg i vår blogg och annan information och inspiration som vi gärna vill dela med oss av.

Du anmäler dig till vårt nyhetsbrev genom att lämna ditt namn och epost i formuläret i vår sidfot

Vår blogg ja! Kika gärna in i den och botanisera bland våra artiklar där vi delar med oss av hands-on-tips, inspiration och trender kring marknadsföring som vi tror kommer underlätta och inspirera vardagen för dig som också jobbar med kommunikation.

Du hittar våra blogg här. I den kommer du framöver kunna läsa inlägg om t ex digital strategi.

Behöver ni hjälp med en digital strategi?

Så kul att du vill prenumerera på vårt nyhetsbrev!

 

Fyll bara i dina uppgifter nedan så får du matnyttiga artiklar kring kommunikation varje månad.