Digital strategi
Digital strategi, ett viktigt redskap för ökad konvertering
Det är viktigt med väl genomarbetad digital strategi för ökad konvertering i era digitala kanaler. Hur ni ska tänka och jobba för att konvertera era målgrupper till lojala återkommande kunder kan verka snårigt, men vi kan hjälpa er.
En digital strategi är till för att kartlägga och tydliggöra hur ni ska använda era olika digitala kanaler för att skapa ett fungerade digitalt ekosystem. Planen för att effektivt kunna verka i en digital värld. Utmaningen med att navigera rätt i en digitaliserad värld är större än i analoga kanaler. Den ständigt uppdaterade tekniken att hålla sig a jour med, plattformar och sökmotorernas algoritmer som förändras kräver att man har sin plan tydlig framför sig för att lyckas.
Med allt ifrån att hamna högt i sökmotorernas organiska sökresultat till att kommunicera på rätt sätt, vid rätt tidpunkt, i alla de olika kanalerna. Och inte minst se till att ni har en plan som utnyttjar synergieffekterna mellan era olika digitala insatser så de stöttar varandra, ger konvertering och att ni når era uppsatta mål.
Varför bör man ha en digital strategi?
Det är som sagt viktigt med en digital strategi för ökad konvertering i sina olika digitala kanaler. En digital strategi tar man fram för att se till att allt som görs på den digitala arenan hänger ihop och samarbetar för att få ut en samlad bild av vem ni är och vad ni erbjuder och att ni möter era målgrupper i deras kundresa och köpprocess på rätt sätt.
När den digitala strategin är på plats är det lättare att besluta vad för investeringar som behövs och vilka insatser som krävs för att uppnå era mål. Vi vet att det i 9 fall av 10 är på den digitala arenan där våra målgruppers kundresa börjar. Och det gäller att ha koll på så att vi är där hela vägen och ser till att möta dem på rätt sätt i de olika kanalerna med den information som behövs i de olika stegen i deras besluts- och köpprocess.
Har man en digital strategi klar och nedtecknad är det lättare att gå tillbaka till den och ankra sina beslut för att säkerställa att man gör rätt.
När man tar fram en digital strategi skapar man en tydlig vision och sätter tydliga mål med sin digitalisering. Man undersöker vad den egna organisationen behöver göra och har för förutsättningar för att klara av de digitala målen. Det kan handla om teknikarv men även om resurser i form personal och eventuella behov av att förändra en existerande intern kultur.
När man har inventerat de interna utmaningarna, vänder vi oss mot den rent kommunikativa delen av strategin. Alla digitala ytor där ni möter era målgrupper. I denna delen av den digitala strategin tittar vi på vad ni ska säga och till vem, i vilka olika kanaler ni ska vara och hur ofta ni ska kommunicera.
Hela planen för er webbsida, löpande innehållsarbete för era olika landningssidor och kanske en företagsblogg som är ett bra sätt att löpande fylla på sökordsoptimerat innehåll på er sida, era utvalda sociala medier och övriga digitala kanaler.
Ur Byråteketbloggen:
Bra innehåll på hemsida driver trafik – så här gör du
Relevant sökordsoptimerat innehåll är nyckeln till hur ni blir hittade på webben. Här får ni tips på det bästa sättet att löpande fylla på med bra innehåll på hemsida som driver trafik.