Kampanjer
Mål och planering, viktigt i ert arbete med kampanjer
När ni skapar era kampanjer har ni som mål att något specifikt ska uppnås. Det kan vara att sälja mer, lansera något nytt, informera eller kanske positionera och ladda ert företag eller varumärke.
För att få ut det ni vill av kampanjen och investeringen ni gör, i pengar och arbete, är det några saker som är viktiga att tänka på. Kampanjen ska vara välplanerad och genomtänkt så målet är tydligt och syftet klart. Den ska synas för era tilltänkta målgrupper. Och de ska bli intresserade och helst reagera på ert budskap så som ni tänkt. Då har ni uppnått det ni ville med kampanjen.
För att få detta genomslag är det viktigt att kampanjen är rätt utformad och placerad i rätt kanaler. När ni genomför en kampanj är det naturligtvis inte bara det visuellt kommunikativa som ska formas. Att ni möter en potentiell kund med samma budskap som i kampanjen överallt är viktigt och då måste alla som representerar er vara införstådda om vad ni säger i era kampanjer. Innan kampanjen möter målgruppen.
Byråteket breifmall till kampanjer – download
Här har vi samlat några frågor som vi alltid behöver ha svar på för att sätta igång ett arbete. Ett bra verktyg för att samla era tankar och underlag runt er kampanj/lansering: Byråteket Briefmall
Vi på Byråteket har genom åren arbetat med många kampanjer med allt från livsmedel och hygienprodukter till strikt styrda områden som t ex. receptbelagda läkemedel. Lanseringar av både produkter, tjänster och nya företag där kreativitet och strategi sätts på prov på olika sätt.
Hör av dig så berättar vi mer och lyssnar in oss på era behov!
Exempel på en kampanj vi gjort
Här är ett exempel på en kampanj vi gjort ihop med Ecophon för deras lansering av Ecophon Solo – frihängande ljudabsorbenter, med oändliga designmöjligheter. En lansering som riktar sig till arkitekter och undertaksentreprenörer. Här kan ni se landningssidan för kampanjen: ecophon.com/sv/launches/new-solo-campaign-page
Men genom åren har vi jobbat med en lång rad varumärken och vitt skilda branscher, med allt från tung gruvindustri, godis, nötter, läkemedel, bilvård, fastigheter, samhällsinformation, färg och inredning, till hudvårdande tvålar och rengöringsmedel.
Tveka inte att höra av dig om du vill se fler exempel på vad vi gjort. Vi har en gedigen portfolio av jobb vi gjort genom åren.

Ur Byråteketbloggen:
5 Tips – Hur man gör en bra kampanj
Det finns ett par saker som är extra viktiga att göra för att ni ska få önskat resultat och uppnå målet med er kampanj. De beskriver vi här i 5 Tips – Hur man gör en bra kampanj.