Kampanjer

Kampanjer

Att skapa en kampanj med kommunikation kring ett varumärke eller en produkt som sticker ut och syns och samtidigt går i enlighet med varumärkesstrategin är en kul utmaning. Vi möts idag av mängder budskap och influenser under dagen och det gäller att se till att träffa rätt målgrupp med ett för dem attraktivt budskap. Ibland på ett kul och spännande sätt och ibland på ett rent informativt plan. Det är här kreativiteten sätts på sin yttersta spets.

Ett kreativt arbete innebär för oss att man vågar tänka annorlunda kring en kampanj eller ämne och samtidigt kunna arbeta inom de ramar och riktlinjer som finns. Vi har genom åren arbetat med många kampanjer även inom strikt styrda områden såsom ex. för receptbelagda läkemedel och där sätts kreativiteten på prov.

En kampanj ska planeras noga, alla enheter som man vill ska ingå läggs upp i en strategisk plan och vi jobbar gärna med satelliter där  hela upplägget visas på ett överskådligt sätt.

 

När hela kampanjupplägget är framtaget och alla ingående enheter är producerade är det viktigt att man går igenom hela upplägget och alla verktyg som finns att tillgå med de anställda och övriga berörda. Det kan vara återförsäljare eller butiksenheter som ska informeras och inspireras. En kampanjfolder är ett trevligt sätt att visa en kampanj och få den överskådlig. Säljkåren är ofta de som möter kunderna och det är extra viktigt att de är informerade om vad som kommuniceras utåt så de kan känna sig trygga med det och vara förberedda.

Vi på Byråteket har jobbat fram många roliga, tänkvärda, allvarliga, säljande och lyckade kampanjer och delar gärna med oss av vår erfarenhet.
Hör av dig så berättar vi mer!

Ett av våra jobb

Här är ett exempel på en kampanj om vikten av att hålla rent på arbetsplatsen och hur Livs städprodukter kan hjälpa till. Lättsamt och lekfullt, riktat mot Livs grossister och slutkund. (Print+digtalt upplägg)

Men genom åren har vi jobbat med en lång rad varumärken och vitt skilda branscher, med allt från tung gruvindustri, godis, nötter, läkemedel, bilvård, fastigheter, samhällsinformation, färg och inredning, till hudvårdande tvålar och rengöringsmedel.

Tveka inte att höra av dig om du vill se fler exempel på vad vi gjort. Vi har en gedigen portfolio av jobb vi gjort genom åren.

Så här kommer vi igång

Det är viktigt att arbetet med era kampanjer läggs upp på rätt sätt. Vi brukar vi börja med att ses och prata igenom omfattning, mål och tidplan. För att vara effektiva i vår arbetsprocess är det bra om ni inför vårt möte har funderat igenom det här:

N

målsättningar

Vilka är era målsättningar med aktiviteten

N

Målgrupper

Vilka är de primära och sekundära målgrupperna

N

Underlag

Samla ihop lite underlag där vi kan läsa på om uppdraget, trycksaker, grafisk manual, kommunikationsplattform. Det behöver inte vara så sorterat men det ger oss en snabbare start i vårt researcharbete

N

Värde & nytta

Vilket är det främsta värdet och nyttan ni kan erbjuda era målgrupper

N

Synergieffekter

Tänk igenom om aktiviteten ska samverka med några andra kanaler

N

Ladda ner vår briefmall

Vill ni vara riktigt effektiva med tiden kan ni ladda ner vår briefmall här:
Byråteket Briefmall
Här har vi samlat alla frågor vi behöver ha svar på för att sätta igång vårt samarbete.

Läs gärna mer i vårt nyhetsbrev & blogg

Vill du läsa mer om några av de tips, ideer och reflektioner vi har inom olika ämnen så anmäl dig till att prenumerera på vårt nyhetsbrev. Nyhetsbrevet kommer att dyka upp ungefär en gång i månaden och innehåller bland annat utdrag från våra senaste inlägg i vår blogg och annan information och inspiration som vi gärna vill dela med oss av.

Du anmäler dig till vårt nyhetsbrev genom att lämna ditt namn och epost i formuläret i vår sidfot

Vår blogg ja! Kika gärna in i den och botanisera bland våra artiklar där vi delar med oss av hands-on-tips, inspiration och trender kring marknadsföring som vi tror kommer underlätta och inspirera vardagen för dig som också jobbar med kommunikation.

Du hittar våra blogg här. I den kommer du framöver kunna läsa inlägg om t ex kampanjer.

Behöver du hjälp med en riktigt bra kampanj?

Så kul att du vill prenumerera på vårt nyhetsbrev!

 

Fyll bara i dina uppgifter nedan så får du matnyttiga artiklar kring kommunikation varje månad.