SEO

SEO

Att ha en intressant och riktigt vass hemsida hjälper ju inte om ingen hittar den. Då gäller det att man sökordsoptimerar sidan på rätt sätt (SEO) genom att ge sökmotorerna, kanske främst google men även andra, rätt möjlighet att hitta den. Det är en hel vetenskap i sig och det finns såklart en bra handbok för detta, så det går vi inte in på i detalj nu. Generellt kan man säga att det handlar om hur man presenterar sidan för google så att google kan bedöma om det är en sida som man ska lägga högt upp i sökresultatet när målgrupperna söker. Google premierar innehåll som ger dem som söker vad de vill ha. Och då gäller det att presentera innehållet på sidan på ett sådant sätt.

Det innebär också att man måste bestämma sig för vilka ämnen och ord man vill bli hittad på. Definiera vad det är för ord och fraser som vi tror att våra målgrupper söker på när vi gärna skulle vilja att de hittar vår sida.

När det organiska söket inte räcker till arbetar man med kompletteringar med exempelvis adwords för att bli hittad. Ett annat sätt är att arbeta med inbound marketing och använda sig av sina sociala medier för att visa målgruppen in på sidan och att arbeta med annonsering som exempelvis programmatisk annonsering och banners på olika platser.

Vill du veta mer om hur vi på Byråteket kan hjälpa er med er SEO så kontakta oss gärna. Vi har stor erfarenhet från denna typ av arbete med både välkända och okända varumärken. Hör av dig!

Så här kommer vi igång

Det är viktigt att arbetet med er SEO läggs upp på rätt sätt. Vi brukar vi börja med att ses och prata igenom omfattning, mål och tidplan. För att vara effektiva i vår arbetsprocess är det bra om ni inför vårt möte har funderat igenom det här:

N

målsättningar

Vilka är era målsättningar med aktiviteten

N

Målgrupper

Vilka är de primära och sekundära målgrupperna

N

Underlag

Samla ihop lite underlag där vi kan läsa på om uppdraget, trycksaker, grafisk manual, kommunikationsplattform. Det behöver inte vara så sorterat men det ger oss en snabbare start i vårt researcharbete

N

Värde & nytta

Vilket är det främsta värdet och nyttan ni kan erbjuda era målgrupper

N

Synergieffekter

Tänk igenom om aktiviteten ska samverka med några andra kanaler

N

Ladda ner vår briefmall

Vill ni vara riktigt effektiva med tiden kan ni ladda ner vår briefmall här:
Byråteket Briefmall
Här har vi samlat alla frågor vi behöver ha svar på för att sätta igång vårt samarbete.

Läs gärna mer i vårt nyhetsbrev & blogg

Vill du läsa mer om några av de tips, ideer och reflektioner vi har inom olika ämnen så anmäl dig till att prenumerera på vårt nyhetsbrev. Nyhetsbrevet kommer att dyka upp ungefär en gång i månaden och innehåller bland annat utdrag från våra senaste inlägg i vår blogg och annan information och inspiration som vi gärna vill dela med oss av.

Du anmäler dig till vårt nyhetsbrev genom att lämna ditt namn och epost i formuläret i vår sidfot

Vår blogg ja! Kika gärna in i den och botanisera bland våra artiklar där vi delar med oss av hands-on-tips, inspiration och trender kring marknadsföring som vi tror kommer underlätta och inspirera vardagen för dig som också jobbar med kommunikation.

Du hittar våra blogg här. I den kommer du framöver kunna läsa inlägg om t ex SEO.

Så kul att du vill prenumerera på vårt nyhetsbrev!

 

Fyll bara i dina uppgifter nedan så får du matnyttiga artiklar kring kommunikation varje månad.