SEO

Vad är SEO?

Vad är SEO? Att med bra och optimerat innehåll få Google att visa ut er sida som det bästa sökresultatet kopplat till era nyckelord. Att bara ha en intressant och riktigt snygg hemsida hjälper ju inte om ingen hittar den. Då gäller det att man sökordsoptimerar sidan på rätt sätt (SEO – Search Engine Optimization). Det gör man genom att ge sökmotorerna, kanske främst google, rätt möjlighet att hitta den. Allt handlar om att bli hittade på era utvalda nyckelord när era målgrupper söker på sånt som är relaterat till ert erbjudande.

Man kan säga att ni behöver presenterar er webbplats för google så att google kan bedöma om det är en sida som man ska lägga högt upp i sökresultatet när målgrupperna söker. Google premierar innehåll som ger dem som söker vad de vill ha. Matig information där man bjuder på kunskap och allra helst länkar till mer bra innehåll.

Det innebär också att man måste bestämma sig för vilka ämnen och nyckelord man vill bli hittad på. Det är de ord som behöver förekomma på ett naturligt och trevligt sätt i ert innehåll i era texter.

 

Men de behöver även finnas med i backend av er webbplats i t ex era metatexter. Definiera därför först vad det är för ord och fraser som ni tror att era målgrupper söker på som rör ert erbjudande.

När det organiska söket inte räcker till eller man har en del nyckelord som det är svårt att hamna högt med, så kan man arbeta med kompletteringar med köpta adwords för att bli hittad. Ett annat sätt är att arbeta med inbound marketing och smart och strategiskt använda sig av sina sociala medier för att visa målgruppen in på sin webbplats. Olika typer av annonsering som exempelvis programmatisk annonsering och banners på platser där era målgrupper finns, är andra bra komplement.

Vill du veta mer om hur vi på Byråteket kan hjälpa er med er SEO så kontakta oss gärna. Vi har stor erfarenhet från denna typ av arbete med både stora och lite mindre varumärken. Hör av dig!

Ur Byråteketbloggen:

10 tips för att synas och bli hittad på Google

Att ha en intressant och bra hemsida hjälper inte om ingen hittar den. Här ska ni få 10 tips för att synas och bli hittad på Google

Byråteketbloggen

Intern implementering av varumärkesplattformen

    Varför är det så viktigt och hur gör man en bra intern implementering av varumärkesplattformen? Kan vi inte bara skicka ut instruktionerna? De är så tydliga. Allt finns att läsa där. Och hur ska vi i så fall göra implementeringen? Med de frågor som kan uppkomma i...

läs mer

Guide: 10 tips hur man gör en lyckad produktlansering

    Ni är färdiga med er produktutveckling, har gjort er affärsanalys och tagit fram strategin för era mål med den nya lanseringen. Nu är ni framme vid det viktiga steget att ta fram kommunikationen och marknadsföringen för ert erbjudande. I vår guide: 10 tips hur man...

läs mer

Starka varumärken säljer mer lönsamt

    Starka varumärken säljer mer lönsamt. Vad är egentligen ett starkt varumärke? Innebär det att varumärket är mest välkänt? Varför ska jag investera pengar i min marknadsföring av varumärket när jag lika gärna kan investera i snabbare direkta säljåtgärder? Eller...

läs mer

Så kul att du vill prenumerera på vårt nyhetsbrev!

 

Fyll bara i dina uppgifter nedan så får du matnyttiga artiklar kring kommunikation varje månad.