Naturhistoriska riksmuseet – Ny grafisk profil
Naturhistoriska riksmuseet grafisk profil: Vi fick uppdraget att skapa en ny grafisk profil till museet som skulle hjälpa till att tydliggöra helheten av museets erbjudande. Den skulle också tydligt belysa de delar som den breda massan av deras målgrupper inte riktigt var medvetna om. Alla kände till museets publika verksamhet i deras lokaler, men deras stora forskningsarbete var okänt för en del. Forskningen är grunden till hela verksamheten och deras uppdrag från regeringen. Forskningsarbetet, bevarandet och det utbildande syftet genomsyrar all kommunikation och den nya grafiska profilen. Vi har låtit det påverka allt från val av färger hämtade från naturen, realistiskt fotomanér för en autentisk och faktagrundad känsla, till illustrationer, infografik och tonaliteten i texter etc.
Naturhistoriska riksmuseet är ett forskande museum. I över 200 år har de samlat in föremål och data, bedrivit forskning om livet på jorden och delat kunskap. Samlingarna innehåller fler än 11 miljoner växter, djur, svampar, miljöprover, mineral och fossil. All forskning och kunskap delas i utställningarna, Cosmonova och i aktiviteter på museet och digitalt. Deras mål är att genom forskning och publik verksamhet visa vägen till ökad kunskap och handlingskraft, för att vi tillsammans ska kunna bidra till bevarandet av biologisk mångfald och en hållbar och ljus framtid.
Fotograf: Johanna Hanno https://www.hanno.se







