Naturhistoriska riksmuseet – Ny logotyp
Naturhistoriska riksmuseet ny logotyp: Byråteket fick uppdraget att förstärka och förtydliga museets nya varumärkesinriktning, grafisk profil och att ta fram en helt ny logo. Logotypen är den samlande symbolen för hela varumärket och det viktigaste grafiska elementet och bäraren av hela museets identitet. Den nya logon skulle samla museets breda verksamhet, i en gemensam, enande symbol. Den skulle symbolisera helheten av verksamheten och den livskraft, framåtrörelse och det kretslopp vi alla är del av. En riktning som Naturhistoriska riksmuseet jobbar för att bevara och stärka varje dag genom sin forskning och utbildande verksamhet.
Naturhistoriska riksmuseet är ett forskande museum. I över 200 år har de samlat in föremål och data, bedrivit forskning om livet på jorden och delat kunskap. Samlingarna innehåller fler än 11 miljoner växter, djur, svampar, miljöprover, mineral och fossil. All forskning och kunskap delas i utställningarna, Cosmonova och i aktiviteter på museet och digitalt. Deras mål är att genom forskning och publik verksamhet visa vägen till ökad kunskap och handlingskraft, för att vi tillsammans ska kunna bidra till bevarandet av biologisk mångfald och en hållbar och ljus framtid.
Logoanimering: Idé Byråteket, produktion Sir lancelot https://www.sirlancelot.se


Logotypens grafiska form
Symbolen i logotypen, museets alldeles egna träd, samlar helheten i deras verksamhet och står för livskraft, framåtrörelse och det kretslopp vi alla är del av. Trädet står stadigt rotat samtidigt som det är fullt av energi och livskraft. I trädkronan stoltserar Lilla riksvapnet för att förstärka att de är Sveriges enda riksmuseeum och en myndighet. Och ugglan i bladverket är där för att symbolisera och förstärka att de är ett forskande museum som visar vägen. Typsnittet och typografin är inspirerat av de gamla fina texterna som finns att hitta på museets byggnad och den djupa gröna färgen valdes som museets huvudfärg för sin starka koppling till naturen och livskraft.


