Naturhistoriska riksmuseet – Budskaps- och varumärkesplattform
Naturhistoriska riksmuseet budskaps- och varumärkesplattform: Vi fick uppdraget att förstärka museets nya varumärkesinriktning och position på marknaden. Deras uppdrag från regeringen och museets mål att, ”Genom forskning och publik verksamhet visa vägen till ökad kunskap och handlingskraft, för att vi tillsammans ska kunna bidra till en hållbar och ljus framtid”, behövde tydliggöras för alla målgrupper. För att lyckas uppnå detta ambitiösa mål genom de olika delarna av museets verksamhet, behövde hela varumärket byggas starkare och ännu tydligare. Framför allt museets forskningsdel, som är grunden till hela verksamheten. Den var bara känd för en liten del av målgrupperna och har nu byggts in i all kommunikation som varumärkets grundpelare.
Vi arbetade fram en heltäckande varumärkesplattform till Naturhistoriska riksmuseet och ny tagline och huvudbudskap, ”Forskar, bevarar och förklarar”. Vi tog även fram en ny logotyp och en ny grafisk profil under vårt samarbete.
Naturhistoriska riksmuseet är ett forskande museum. I över 200 år har de samlat in föremål och data, bedrivit forskning om livet på jorden och delat kunskap. Samlingarna innehåller fler än 11 miljoner växter, djur, svampar, miljöprover, mineral och fossil. All forskning och kunskap delas i utställningarna, Cosmonova och i aktiviteter på museet och digitalt. Deras mål är att genom forskning och publik verksamhet visa vägen till ökad kunskap och handlingskraft, för att vi tillsammans ska kunna bidra till bevarandet av biologisk mångfald och en hållbar och ljus framtid.
Fotograf: Johanna Hanno https://www.hanno.se
Varumärkesfilm: Idé Byråteket, produktion Sir lancelot https://www.sirlancelot.se



