Uppsala Stadsteater strategi

– Varumärkesstrategi och kommunikationsstrategi

Uppsala Stadsteater är stadens pulserande hjärta och besöksmagnet. ”Ett brett program med klassiker och ny dramatik som speglar vår samtid produceras här. Repertoaren vill vi ska väcka begär, lust och nyfikenhet. Som institutionsteater förvaltar vi traditioner och kulturarv samtidigt som vi förnyar scenkonsten.” Så samlar teatern sitt erbjudande på sin webbplats.

Byråteket fick ansvaret att utveckla och förtydliga just denna nya kärna för Uppsala Stadsteater i en helt ny varumärkes- och kommunikationsstrategi. Att lyfta fram vem varumärket Uppsala Stadsteater är och står för, vid sidan av sitt fantastiska utbud. Vi formulerade hela innehållet utifrån workshops och ett samlat manifest bestående av medarbetarnas känslor kring frågeställningen ”vem är vi”. I ett nära samarbete mellan oss och teatern arbetades vår analys igenom och vi enades om formuleringar som samlar teaterns essens och som kommer hålla över tid. Med avstamp i varumärkesstrategin fortsatte vi sedan vårt samarbete, då med kommunikationsstrategin – Vilka är våra kommunikationsmål? Vad ska vi kommunicera, var och till vem?

Vi anlitades som strategisk förstärkning och partner i detta fallet då teatern redan hade ett upparbetat samarbete med en lokal designbyrå för de visuella uttagen. Bilderna nedan visar bara några få utdrag ur det strategiska arbetet, de delar som är publika.

Uppsala stadsteater
Uppsala stadsteater
Varumärkesplattform Uppsala Stadsteater

Varumärkessstrategin =

  • Ny vision – samlar varumärkets riktning och mål
  • Ny mission – beskriver hur teatern ska nå målet i visionen
  • Position – visar teaterns nuvarande position i målgruppernas medvetande och vilken förflyttning man vill göra
  • Nya kärnvärden – samlar vad målgrupperna ska känna när de möter teatern
  • Ett samlande varumärkeslöfte/tagline – beskriver vad målgrupperna kan förvänta sig av teatern. Det slutgiltiga värdet för målgrupperna.
Kommunikationsplattform Uppsala Stadsteater

Kommunikationsstrategin =

  • Nya kommunikationsmål – primära och sekundära
  • Identifierade alla målgrupper och deras drivkrafter för att besöka teatern
  • Bestämde varumärkets arena
  • Kanaler – syftet och med vilken känsla man ska kommunicera
  • Verbala signaler för varumärkets identitet
  • Visuella signaler för varumärkets identitet
  • Det övergripande kommunikationskonceptet

Vi fastnade för Byråtekets guldgruva till hemsida när vi letade varumärkesbyrå. Vi tyckte om tilltalet och att den var så bjussig och precis så upplevde vi också Byråteket – de är öppna, positiva och proffsiga.

De ledde oss igenom processen med att ta fram en varumärkesplattform på ett lugnt, pedagogiskt och tryggt sätt. De lyssnade på oss, såg våra behov och levererade en fin och användbar plattform och de rätta verktygen för att sedan implementera den vidare internt.

Petra Brylander

VD/teaterchef på Uppsala stadsteater

Byråteket tog fram en varumärkesplattform åt oss som fungerar i alla led – en utmaning på en teater som består av vitt skilda yrken, allt från hantverkare, skådespelare och tekniker till kommunikatörer och ekonomer. Den är tydlig, lätt att förstå och ta till sig och mitt i prick Uppsala stadsteater! Det är så skönt att ha den på plats, att samlas kring den och diskutera utifrån. Vi tar avstamp i den, hittar kraft och mod, för att tillsammans beröra Uppsalaborna bortom föreställningen.

 

Sofia Johansson

Kommunikationschef på Uppsala stadsteater

Så kul att du vill prenumerera på vårt nyhetsbrev!

 

Fyll bara i dina uppgifter nedan så får du matnyttiga artiklar kring kommunikation varje månad.