Nordisk logo
– Nordisk logo: Nordisk Clean solutions, som tidigare hette Granuldisk, behövde en ny logo till det nya företagsnamnet vi hade arbetat fram till dem. Läs mer om det strategiska arbetet här. Logon skulle spegla det nu internationella företagets stolta arv och ursprung i Sverige. Men även varumärkets nordiska helhetskänsla. Vi började med att subtilt förändra ordbilden så att ”Nordisk” lästes som ett egennamn och inte som ett adjektiv, något som har ”nordisk” härkomst. Vi skapade en helt egen ordbild genom ett kolon mitt i namnet (Nor:disk). Kolonet delar upp och återanvänder grafiska delar från det gamla företagsnamnet ”Granuldisk”.
Nor:disk logo signalerar renhet, öppenhet och har en enkel och strikt nordisk form. Men samtidigt kommunicerar den värme och mjukhet. Vi valde en mjukt rund font som vi ritade om och öppnade upp i olika delar, utan att förlora bokstävernas värde och tydlighet. Ett tydligt ljusblått kolon ritades in mitt i logotypen för att tydligt dela upp ordet genom två små ”granuler” från den gamla logon. Det var viktigt att föra in lite av historiken från den in i det nya namnet och logon fick på så sätt med arvet från det gamla namnet även visuellt. Och även den viktiga signalfärgen ljusblått.
– Nor:disk grafisk profil: Den grafiska profilen speglade redan fint känsla av hållbarhet, renhet, effektivitet och den kundkännedom som varumärket står för. Profilen behövde endast en uppdatering så vi utgick ifrån den befintliga profilen och uppdaterade den med de nya grafiska elementen från logon och förstärkte det visuella uttrycket med nya bilder som lyfter Nor:disk djupa kunskap och förståelse kring kundens vardag.
– Kommunikationsmaterial: Den nya logon implementerades överallt, på allt ifrån skyltar på byggnader, div promotionmaterial och flaggor. Övriga enheterna som arbetades fram i ett nära samarbete mellan oss och Nor:disk inhouseproduktion var en uppdatering av webbens innehåll och visuella uttryck, säljverktyg, stationaries och broschyrmaterial bland annat.




