Nordisk Varumärkesstrategi
Nordisk behövde en ny varumärkesstrategi och hjälp med att förflytta och förtydliga sitt varumärke eftersom de hade växt ur sin ursprungliga kostym. Nordisk Clean solutions hette tidigare Granuldisk, en stark stolthet och en fin historik präglar företaget som var väldigt viktig att bevara och föra över in i det nya namnet och formen. Hela strukturen och skalet av varumärket behövdes förändras för att möta framtida möjligheter. Vi anlitades för:
– Ny varumärkesarkitektur: Från grunden skapa en ny varumärkesarkitektur som skulle hålla över tid. Genom ett nära samarbete med marknadsavdelningen och ledningen analyserade vi och jämförde olika möjliga varumärkesstrukturer för att besluta om en som kunde möta de affärsmål och förflyttningen Granuldisk önskade. Läs mer här om vilka olika varumärkesarkitekturer det finns och vad de innebär
– Ny produktnamnstruktur: Vi arbetade igenom och skapade en ny namnstruktur för hela produktsortimentet.
– Nytt företagsnamn (och logo): Företaget hade även vuxit ur sitt namn. Granuldisk var nu endast en av deras produkter och inte längre ett namn som kunde reperensentera hela innehållet. Namnet behövde täcka in hela den växande produktportföljen och bättre kommunicera värdet i helheten av varumärket. Det var även väldigt viktigt att inte tappa bort alla starka och bra delar av allt befintligt innehåll och historiken. Vi utförde ett noggrant förarbete, diskuterade många förslag på namn med ledningen. Och efter en gedigen juridisk undersökning för rättigheter, enades alla slutligen om namnet; Nordisk Clean Solutions. Namnet andas tydligt det nordiska ursprunget och fick med delen ”disk” från det gamla namnet Granuldisk som också beskriver kärnan i vad företaget gör, grovdiskmaskiner. Clean solutions lades till som ett förtydligande av vad hela erbjudandet innebär, hållbara lösningar för hela diskrummet. Parallellt med detta stora arbete arbetade vi även fram en ny logotyp. Läs mer om det arbetet här.
– Uppdaterad varumärkesstrategi: Sedan behövde Nor:disk en ny uppdaterad varumärkesstrategi för att skapa en tydlig riktning som hela företaget kunde enas kring och arbeta efter. Tydlig vision och mission fanns på plats, men andra delar som utvecklade kärnvärden och ett nytt varumärkeslöfte togs fram för att stärka den nya riktningen och förtydliga varumärkets värdeerbjudande till alla målgrupperna. Varumärkeslöftet ”Pure performance” ringar in hela varumärkets innehåll och filosofi av ett gediget hållbarhetsarbete och kommunicerar samtidigt det de levererar till sina kunder.




