10 tips för att synas och bli hittad på Google

Att ha en intressant och bra hemsida hjälper inte om ingen hittar den. Då gäller det att man sökordsoptimerar (SEO) webbplatsen på rätt sätt så ni ger sökmotorerna rätt möjlighet att hitta den, här ska ni få 10 tips för att synas och bli hittad på GoogleNär ni sökordsoptimerar er webbplats är det flera parametrar som spelar roll om ni ska synas på sökmotorns första sida. (I Sverige är det Google som har i stort sett hela marknaden.)

1. Teknik på hemsidan

Se över er webbplats så de tekniska förutsättningarna är på plats och att runt-tjänster och verktyg används på rätt sätt. Det handlar om hastigheten på er hemsida – bilder behöver t ex sparas i rätt format och storlek samt att hemsidan och plattformen ska vara uppdaterade till den senaste versionen.

2. Väl rätt ord och sökfraser att optimera för – de ord era målgrupper söker på

För att få rätt på hur man blir hittad på internet behöver ni först ha gjort er hemläxa, dvs undersökt och bestämt vilka ord/sökfraser som är lämpliga för er och som ni vill bli hittade på. Det finns flera olika verktyg för att ta reda på hur man väljer ut rätt ord/sökfraser. Detta gör ni för att bestämma planen på vilka ord ni vill hamna högt med i det organiska söket. En bra början är att välja ord som ni vet används av era olika målgrupper – branschtermer och andra ord som har en koppling till era tjänster. Undvik dock att hamna i fällan att använda krångliga facktermer som ni själva internt använder er av, men som ingen använder i sina sökningar. Tänk som kunden/målgruppen – vad söker de på för att hitta det ni erbjuder?

3. Google ads

Där man inte hamnar högt i det organiska söket kan det eventuellt bli aktuellt att köpa er en plats med hjälp av Google Ads.

4. Redaktionell plan

Gör upp en redaktionell plan och kalender som beskriver frekvens, ämnena ni ska skriva om, vilka kanaler ni ska dela era inlägg i och när. Detta är en viktig del i att lyckas med ert innehållsarbete och bloggande. Ska det bli gjort måste det planeras in.

5. Skapa läsvärda texter

Tänk på att först och främst skapa texter som är trevliga att läsa, att belamra en text med er sökfras överallt ser sökmotorerna igenom och kan ha direkt motsatt effekt, 1-2 gånger på hundra ord är lagom. Annars blir texten varken trevlig att läsa eller ger den information som din besökare förväntar sig. Skriv matnyttiga och underhållande inlägg där ni bjuder på kunskap som kan vara till nytta och nöje för era målgrupper.

6. Skapa inlägg som är relevanta för målgrupperna

Principen 80-20 brukar man prata om när man väljer ämnen för innehållet i sin blogg. Dvs 80% av innehållet ska vara sånt som är intressant ur era målgruppers synvinkel men som såklart rör er verksamhet på något sätt. För att i slutänden förhoppningsvis generera nya uppdrag och sälj för er. Endast 20% av innehållet bör vara ren information om vad som händer i er verksamhet, t ex en mässa ni ska ställa ut på, nyanställda i bolaget, referenser eller färdiga lyckade projekt etc. MEN….

7. …är ni riktigt vassa

så kan ni SEO-optimera även dem, genom att berätta en underliggande story om t ex ”Hur du bäst skapar en lyckad mässmonter” och samtidigt berätta om mässan ni ska ställa ut på.

8. Skriv sökordsoptimerade texter och blogginlägg

Google och andra sökmotorer utvecklar kontinuerligt sina algoritmer att bli vassare och vassare på att hitta relevant innehåll för det du söker på, så något facit på hur man ska skriva finns inte. Men det finns ändå några hållpunkter som är bra att följa för att sökmotorerna ska tolka ert inlägg som relevant information för den som söker på just era sökord/fraser. Här är exempel på några saker ni bör tänka på.

  1. Skriv varje enskilt blogginlägg dedikerat till er specifika sökfras. Försök alltså inte att få med många av era olika sökord i ett och samma inlägg eller landningssida
  2. Titeln och rubriker på inlägget ska innehålla sökfrasen
  3. Ha med sökfrasen i texten, gärna tidigt och sedan ett antal gånger till
  4. Skriv inte för korta inlägg, minst 300 tecken
  5. Länka gärna i texterna
  6. Döp även bilderna som förekommer i ert inlägg till samma som sökfrasen
  7. Jobba med metabeskrivningar och alt-texter

9. Se hur andra som hamnar högt i sökningar har gjort

För att få konkreta exempel på hur SEO-optimerade blogginlägg kan se ut kan ni kika på andra som hamnar högt. Kika t ex runt här på vår hemsida och i Byråteket-bloggen där vi optimerar alla våra inlägg.

10. Välj en bra samarbetspartner som kan hjälpa er med seo

Tycker ni det är kämpigt att skriva och skapa innehåll till er hemsida? Hör av er till oss så hjälper vi er med att hitta rätt sökord, ta fram en redaktionell plan för ert innehållsarbete och producera texter och blogginlägg till er. Processen för hur vi gör det beskriver vi kortfattat här i Bra innehåll på hemsida som driver trafik – så här gör du

Sammanfattning – 10 tips för att synas och bli hittad på Google

Här hittar du 10 tips för att synas och bli hittad på Google. Följ dessa 10 punkterna för att underlätta arbetet med att skapa en hemsida som kommer bli hittad och en bra grund när ni vill skapa relevant och sökordsoptimerat innehåll.

Byråteket är en strategisk kommunikationsbyrå i Malmö. Vi är en fullservicebyrå som jobbar med reklam, kommunikation och marknadsföring i alla kanaler. Från strategi till taktik och produktion av material för både tryck, film, webb och andra digitala kanaler. Vi jobbar med såväl seo i innehållsarbete som produktion av hemsidor tillsammans med våra uppdragsgivare. Kontakta oss gärna så berättar vi mer och lyssnar in oss på era behov.

Skillnaden på content marketing och inbound marketing
Relaterat inlägg:
Vad är skillnaden på Content marketing och Inbound marketing?

Så kul att du vill prenumerera på vårt nyhetsbrev!

 

Fyll bara i dina uppgifter nedan så får du matnyttiga artiklar kring kommunikation varje månad.