Guide: 10 tips hur man gör en lyckad produktlansering

I vår Guide: 10 tips hur man gör en lyckad produktlansering får ni hållpunkter i vår mall som är viktiga att checka av i kommunikationsarbetet för att lyckas med er lansering. Ni är färdiga med er produktutveckling, har gjort er affärsanalys och tagit fram strategin för era mål med den nya lanseringen. Nu är ni framme vid det viktiga steget att ta fram kommunikationen och marknadsföringen för ert erbjudande. 

1. Sätt tydliga mål för produktlanseringen

Ni behöver dem och kommunikationsbyrån ni ska samarbeta med, behöver dem också. Tydliga affärsmål av antingen strategisk eller mer operativ karaktär för att skapa en tydlig riktning för produktlanseringen t ex:

  • Ta marknadsandelar med x%
  • Ökad försäljning på befintliga kunder med x% och nya kunder med y%
  • Öka kännedom inom ett nytt segment

2. Se till att ni har en varumärkesstrategi som stöttar produktlanseringen

Innan vi dyker ner i själva kommunikationsstrategin av lanseringen, är det viktigt att kolla av så att strategin och strukturen för ert varumärke håller i relation till era andra varumärken. Beroende på om ni valt att jobba med en paraplystruktur för ert varumärke eller om ni arbetar med individuella produktvarumärken, så blir arbetet och anpassningen efter detta helt olika. Varumärkesstrategin är ett viktigt styrdokument som ger rätt riktning för den nya utvecklingen och förflyttningen som ert företag eller produktvarumärke ska göra.

3. Skapa ett value proposition – hiss pitch

Vad är ett value proposition eller en ”hiss-pitch” som man också kan kalla det? Det är värdet av er produkt nedkokat till en säljpitch på 20-30 sekunder. En tydlighet som är viktig att inte missa att få ned på pränt inför en lansering. Det är ett effektivt säljverktyg för att skapa intresse och ge en snabb och tydlig bild av vad ert erbjudande är. Processen att ta fram en hisspitch är dessutom en bra övning internt för att få alla att förstå och snabbt kunna förklara ert erbjudande. Något som är avgörande för en lyckad lansering.

4. Segmentera målgrupperna för produktlanseringen

Även om ni lanserar en helt ny produkt till en ny målgrupp eller om ni re-lanserar en befintlig produkt fast mot ett nytt segment, så är det viktigt att få fram en tydlig och korrekt bild av vem era målgrupper är. Vilka vill ni nå? När vi specificerar era aktuella målgrupper är det viktigt att inte glömma några t ex påverkare, leverantörer, kunder, potentiella kunder, era anställda, press och media osv. Här är det bra att vara så specifik som möjligt. En segmentering av era målgrupper är då ett bra verktyg för att kunna anpassa ert grundbudskap att bli vassare och tala mer direkt till en viss köpare då drivkrafterna kan variera.

5. Gör en konkurrentanalys

Missa inte att göra en bra konkurrentanalys. Ni vill sticka ut med ert nya erbjudande och er kommunikation. Och när man vill få en målgrupp att välja er istället för deras nuvarande leverantör, så gäller det att ha gjort sin hemläxa för att kunna övertyga och ta den position på marknaden som ni strävar efter. Så kolla noga upp hur era konkurrenter kommunicerar och deras position så ni inte hamnar för nära dem.

Byråteket Guide 10 tips hur man gör en lyckad produktlansering 2

6. Ta med era säljare i processen

Vi kan inte nog trycka på vikten av att inkludera era säljare i processen att ta fram viktiga säljargument. Att aktivt jobba för att minska avståndet som ofta upplevs finnas mellan marknadsföring och sälj. Fråga några utvalda säljare vad de behöver och gör deras liv enklare. Är inte säljarna med på tåget, gillar, förstår och fått bidra med input, så kommer de inte sälja lika bra. Det säger sig självt, men är likväl en parameter som ofta missas. Att bygga engagemang och stolthet internt är en viktigt del av en lyckad lansering.

7. Arbeta fram ett starkt värdebaserat kommunikationskoncept

Dags att ta fram ett kreativt koncept som sticker ut och kommunicerar det vi vill få fram på ett intressant och smart sätt och med en fin balans mellan emotionella och rationella argument. Här är det viktigt att få fram varumärkets röst/tonalitet i allt ni står för, tillsammans med vilket problem löser ni åt kunden och varför ska de välja just er som samarbetspartner. Även i rent säljmaterial behöver det finnas med emotionella argument blandat med era unika produktfördelar. Här är en kommunikationsstrategi ett viktigt verktyg för att kommunicera rätt, det kan ni läsa mer om här.

8. Ta fram en kanalstrategi och anpassa konceptet till kanalerna

Se till att få de valda budskapen att sticka ut på ett positivt sätt och samtidigt landa rätt hos era målgrupper. Här är det viktigt att skapa en tydlig strategi över var era målgrupper finns och sedan kanalanpassa ert grundkoncept. I allt från t ex utomhuskommunikation som måste vara supertydlig och snabb att ta till sig, i sociala medier där ni vill öka på engagemanget och när ni väl fått in kunden på er hemsida, behöver ni bjuda på fördjupad kunskap om ert erbjudande. Ni behöver möta era målgrupper hela vägen på deras köpresa genom olika anpassningar av ert grundkoncept; för att göra dem intresserade, sedan ge dem all information de behöver för att genomföra ett köp och sist men inte minst, bekräfta dem i att de gjort helt rätt köp.

9. Låt målgrupperna testa produkten

Att låta era kunder få prova er produkt är ett bra sätt att påverka dem till att välja er. Erbjud varuprover i butik eller online och se till att det är enkelt att använda er produkt rätt. Och även busenkelt att sedan hitta produkten på er hemsida eller var de kan köpa den.

 

10. Lanseringen är gjord, fortsätt nu jobba, tålmodigt och konsekvent

Sist men inte minst, i vårt malldokument, Guide: 10 tips hur man gör en lyckad produktlansering: Lanseringen är gjord och marknadsföringen har börjat rulla i era olika kanaler. Nu börjar det viktiga arbetet av utvärdering och uthållighet. Att bygga varumärke och ta en ny position på marknaden med er nya lansering görs inte över en natt. Nu är det viktigt att fortsätta mata era målgrupper med ert budskap. Det är glasklart för er internt, för att ni jobbat med det under en lång process. Det kan då vara lätt att tröttna på konceptet och börja skjuta lite mer från höften, gör inte det. Utvärdera koncept och säljstrategier och småjustera där det behöver förstärkas, men byt inte riktning. Det räcker inte att slå på stora trumman en gång för att få era målgrupper att hitta er. Fortsätt trumma, tålmodigt och konsekvent, för då, blir det resultat.

Sammanfattning – Guide: 10 tips hur man gör en lyckad produktlansering

  1. Sätt tydliga affärsmål för produktlanseringen
  2. Se till att ni har en varumärkesstrategi som stöttar lanseringen
  3. Skapa ett value proposition/hiss-pitch – en tydlig och kort beskrivning av ert erbjudande
  4. Gör en segmentering av målgrupperna
  5. Gör en konkurrentanalys
  6. Ta med säljarna i processen
  7. Arbeta fram ett starkt, värdebaserat kommunikationskoncept
  8. Ta fram en kanalstrategi och anpassa kommunikationskonceptet
  9. Låt målgrupperna testa produkten
  10. Var tålmodig, utvärdera och fortsätta jobba stringent med strategin och konceptet för att nå de mål ni satt upp

Byråteket är en strategisk kommunikationsbyrå i Malmö. Vi är en fullservicebyrå som jobbar med reklam, kommunikation och marknadsföring i alla kanaler. Från strategi till taktik och produktion av material för både tryck, film, webb och andra digitala kanaler. Vi jobbar med såväl varumärkesarbete som marknadskommunikation tillsammans med våra uppdragsgivare. Kontakta oss gärna så berättar vi mer och lyssnar in oss på era behov.

Kommunikationsstrategi – vad är det och hur gör man
Relaterat inlägg:
Kommunikationsstrategi – vad är det och hur gör man

Så kul att du vill prenumerera på vårt nyhetsbrev!

 

Fyll bara i dina uppgifter nedan så får du matnyttiga artiklar kring kommunikation varje månad.