5 tips på hur man skapar en bra logotyp
Logon, detta lilla märke som ska representera och bli kroppen för ert företag eller varumärke. En viktig del av er grafiska profil och den fysiska bilden av er som ni vill att alla era målgrupper ska känna igen. Och även koppla till de värden ni bygger i er varumärkesstrategi runt ert varumärke. Men hur gör man då för att skapa en riktigt bra logo? Det kan vara en lite läskig processen att ge sig in i. Att skapa en helt ny logo eller modernisera den man redan har som redan sitter på fasader, trycksaker etc eller ska dit, är en kostsam historia som måste bli rätt från början. Men det finns några enkla regler och grundprinciper att hålla sig till. Följer ni dessa 5 tips på hur man skapar en bra logotyp så är ni på god väg att skapa en logo som kommer bli riktigt bra.
5 tips på hur man skapar en bra logotyp – den ska vara:
- Enkel
- Lätt att minnas
- Tidlös
- Flexibel
- Passande/andas rätt värden
1. Enkel
En bra logotyp ska vara enkel i sin form och snabb att ta till sig. De bästa logotyperna är enkla men samtidigt unika i sitt uttryck och berättar bara ett par sekunder vad företaget/varumärket står för. T ex ett känt skomärke med sin enkla och unika swosh vi alla känner igen om vi så snabbt gasar förbi den på en motorväg.
2. Lätt att minnas
Regel nummer två som följer tätt efter enkelheten. Är logotypen lätt att känna igen och minnas? Behöver mottagaren bara ett par sekunder på sig för att förstå den? Detta är starkt kopplat till enkelheten. När du skapar en logo ska den vara ren och enkel i sin form, då blir den tydligare och kommer vara lättare att minnas helt enkelt.
3. Tidlös
En riktigt bra logotyp är tidlös. Så följ inte tillfälliga trender när det kommer till färgval, typsnitt och grafik. Målet med er logo ska vara att den ska vara lika bra och gällande om 10, 20 år. Coca Cola är ett bra exempel på en tidlös logotyp, den har samma form idag som för över 100 år sedan. (Eller iallafall nästan, den har utvecklats något lite. Det kan ni läsa mer om här www.coca-colacompany.com)
4. Flexibel
Med flexibel menar vi att det är viktigt att er logotyp är lätt att använda. Den ska passa både i väldigt små format som på visitkort eller kanske en penna, upp till riktigt stora format. Och glöm inte heller hur den ter sig på en digital skärm. Vissa färger gör sig t ex fint i tryck men fungerar inte alls på digitala skärmar när de blir upplysta.
5. Passande – Andas logotypen rätt värden?
Andas logotypen rätt värden och passar företaget/varumärket? Fundera på vilka nyckelord som bäst beskriver varumärket. Om det finns en varumärkesstrategi, så är det bra att ta avstamp i varumärkets kärnvärden, position och personligheten för att signalera rätt känsla med logotypen. Få den att kännas som ”oss”. Typsnittet, uttrycket, färger och eventuell symbol ska representerar er och förmedla er kärna. En logotyp visas oftast inte ensam, det är absolut i en kontext som logon kommer till sin fulla rätt. Men den ska även ensam förmedla något av ert huvudsyfte som företag/varumärke. Det är dock ganska sällan som en logo visar vad det är företaget gör. Säljer man datorer behöver man inte ha en dator i sin logo. Undvik klichéer och fokusera snarare på att förmedla känslan av vad företaget står för.
Sammanfattning – 5 tips på hur man skapar en bra logotyp
5 tips på hur man skapar en bra logotyp är att logon ska vara enkel, lätt att minnas, tidlös, flexibel och passande.
Byråteket är en strategisk kommunikationsbyrå i Malmö. Vi är en fullservicebyrå som jobbar med reklam, kommunikation och marknadsföring i alla kanaler. Från strategi till taktik och produktion av material för såväl tryck som film, webb och andra digitala kanaler. Vi har tagit fram många logotyper och har stor erfarenhet av arbete med att ta fram grafiska grafiska profiler. Kontakta oss gärna så berättar vi mer och lyssnar in oss på era behov.
Vill du veta mer?
