5 avgörande faktorer för en bra hisspitch
Har du någonsin varit i en situation där du bara har en kort stund på dig att göra ett bra första intryck? Att kommunicera din affärsidé på ett kortfattat och övertygande sätt? Det är då en bra hisspitch kommer väl till pass. En hisspitch är en kort intresseväckande sammanfattning av er verksamhet som kan levereras på max 30 sekunder och introducerar dig själv, företaget, er produkt eller tjänst för en potentiell kund eller investerare.
Här är fem avgörande punkter för att skapa en bra hisspitch:
1. Lär känna målgruppen, den du ska väcka intresse hos
Innan ni skapar er pitch är det viktigt att känna målgrupperna. Vilken utmaning står de inför? Hur kan er produkt eller tjänst hjälpa till att lösa det problemet? Att förstå era målgrupper hjälper att skräddarsy pitch efter deras behov. Läs mer om målgruppsanpassade budskap här.
2. Håll det kortfattat
Ni har bara några sekunder på er att fånga mottagarens uppmärksamhet, så se till att er pitch är kort och rakt på sak. Undvik teknisk jargong och komplext språk. Använd i stället enkla ord och tydliga, koncisa meningar. Håll hisspitchen till absolut maximalt 30 sekunder, vilket är ungefär den tid det tar att åka hiss. Beroende på hur många våningar ni åker såklart. Syftet är inte att berätta allt om er utan att fånga uppmärksamheten hos den du pratar med och att ni ska få en chans till ett andra möte eller kontakt då ni kan fördjupa er.
3. Framhäv ert värdeerbjudande
Vad skiljer er från era konkurrenter? Varför ska någon välja er produkt eller tjänst framför andra? Tänk på vilka problem ert företag löser och på vilket sätt er lösning är unik. Se till att lyfta fram fördelarna och resultaten med ert erbjudande, inte bara dess funktioner. Svara kort på frågorna vad ni gör, hur ni gör det och varför. Missa inte ert varför, det är ofta det som skiljer er från konkurrenterna och det som kommer skapa engagemang och intresse.
4. Använd storytelling i din hisspitch
Människor minns berättelser mer än fakta och siffror. Använd gärna en personlig berättelse eller ett exempel för att engagera er målgrupp. Det gör er pitch mer minnesvärd. Vi använder målande ord och berättelser för att väcka känslor och vara både intressanta, relevanta och underhållande.
5. Avsluta med en uppmaning
Avslutningsvis: målet med er hisspitch är starta en konversation och att skapa intresse. Runda av er pitch med en uppmaning eller ett erbjudande som leder till ett nästa kontakttillfälle. Boka ett möte eller erbjud en annan möjlighet till kontakt eller handling för att ta samtalet vidare.
Sammanfattning 5 avgörande faktorer för en bra hisspitch
Genom att känna era målgrupper, hålla hisspitchen kort och koncis, framhäva ert unika värdeerbjudande, använda storytelling och avsluta med en uppmaning till handling, kan ni skapa en övertygande elevatorpitch som kommer att fånga mottagarens uppmärksamhet och skapa intresse för ert företag. Så nästa gång du befinner dig i en hiss med en potentiell kund eller investerare, kan du känna dig trygg med att du tagit väl hand om den korta stund du haft på dig för att väcka intresse.
Byråteket är en strategisk kommunikationsbyrå i Malmö. Vårt erbjudande sträcker sig från strategi till taktik och produktion av material för både tryck, film, webb och andra digitala kanaler. Och vi jobbar med såväl varumärkesarbete som marknadskommunikation tillsammans med våra uppdragsgivare. Kontakta oss gärna så berättar vi mer och lyssnar in oss på era behov.
Vill du veta mer?
