Bra förpackningsdesign – varumärkets kropp

Bra förpackningsdesign, hur gör man det? Designen av förpackningar skapar vi med självklar uppgift att skydda innehållet i förpackningen, att anpassa den för att klara tuffa transporter och annan påverkan på produkten utifrån. Men ett annat viktigt syfte med designen är att få produkten vald i hyllan av era målgrupper från första början. Förpackningarna är en av de viktigaste marknadsföringskanaler ni har och en chans att skapa en fysisk kropp till varumärket och produkten. Det mesta vi fyller varumärket med annars är känslor och upplevelser. Men via er förpackningsdesign har ni ett gyllene tillfälle att förstärka varumärket genom materialval, färger etc.

Förpackningens betydelse vid produktval i butik

Tiden vi har att påverka kunden och bli valda i butik är kort. Runt 12 sekunder har vi på oss. Så att särskilja sig och sticka ut på rätt sätt i butikshyllan är viktigt. Det finns undersökningar som visar att upp till 60% av köpbesluten görs i butik och att en tredjedel av köpbesluten baseras enbart på förpackningen. Dessutom har man inom e-handel sett att bra och snygg förpackningsdesign minskar returgraden. Lägg sedan till alla miljoner filmer som görs i sociala medier av ”unboxing” av olika produkter. Det genomförs inte lika gärna med en intetsägande förpackning.

Kombinera färg, form, funktion och material i förpackningsdesignen

Färgers signalvärde är en viktig aspekt i all design, och när det gäller design för logotyper eller förpackningar är det en av de viktigaste parametrarna. Med förpackningsdesignen ska ni inte bara spegla ert varumärke men även innehållet i förpackningen. Här behöver man kika på vilken varumärkesstruktur ni valt. Ska produkten prata själv eller har ni ett paraplyvarumärke i toppen? Oavsett så kan valet av färg, design, funktion och materialval avgöra tävlingen om kunden. Vill ni t ex signalera enkelhet och renhet är vit ett bra färgval. Men enkelhet kan ni också kommunicera genom att låta papprets egna, oblekta bruna färg ta plats när för en tydligt miljövänlig profil. De värden ni vill signalera är det som avgör färgval, typografi och materialval. En annan viktig parametern är förpackningens funktion. Förutom att skydda produkten, kan vi använda förpackningens form, budskap och uttryck för att förstärka ert varumärke på något sätt?

Avsluta kundens köpresa och gör positivt avtryck med er förpackningsdesign

Förpackningen är det som avslutar kundens köpresa av er produkt. Vilket intryck vill ni lämna kvar hos dem så att de kommer tillbaka och handlar av er fler gånger? En så enkel sak som till exempel ett personligt meddelande inuti en förpackning när kunden packar upp sitt online-köp hemma kan fullborda kundens köpresa på ett varmt sätt och bekräfta dem i att de gjorde rätt som valde er. Det är kombinationen av allt detta som kommer differentiera ert varumärke, göra att ni blir valda och rekommenderade vidare.

Sammanfattning – Bra förpackningsdesign

Missa inte att ta vara på möjligheten som förpackningar har att förstärka ert varumärke genom en genomtänkt, välfungerande och tilltalande fysisk ”kropp”. Här kan era målgrupper få både en taktil och visuell upplevelse som knyter ihop upplevelsen av hela ert varumärke. Material, färger och typsnitt i fin balans med er övriga kommunikation.   Byråteket är en strategisk kommunikationsbyrå i Malmö. Vårt erbjudande sträcker sig från strategi till taktik och produktion av material för både tryck, film, webb och andra digitala kanaler. Och vi jobbar med såväl varumärkesarbete som marknadskommunikation tillsammans med våra uppdragsgivare. Kontakta oss gärna så berättar vi mer och lyssnar in oss på era behov.

5 tips hur man gör en bra kampanj
Relaterat inlägg:
5 tips hur man gör en bra kampanj

Så kul att du vill prenumerera på vårt nyhetsbrev!

 

Fyll bara i dina uppgifter nedan så får du matnyttiga artiklar kring kommunikation varje månad.