Smarketing – ett framgångsrikt samarbete mellan marknad och sälj

Smarketing (= sales + marketing) är en effektiv strategi för att skapa en öppen kultur och förutsättningar för ett nära samarbete mellan företagets försäljnings- och marknadsavdelningar. Vi tar bort gamla traditionella ”silosar”. Marknadsförare och säljare planerar och jobbar i stället tillsammans mot gemensamma mål, delar kunskap, erfarenheter och information. Jobbar nära varandra och helt enkelt smartare. En självklarhet kan tyckas, för att driva företag framgångsrikt i en modern värld med hård konkurrens och många kontaktytor med kunderna.

 

Framgångsrik smarketing ökar intäkter, stärker varumärket och fördjupar relationer

Förenklat kan vi säga att marknadsföring på olika sätt kommunicerar varumärket, dess värde, erbjudande och genererar leads.  Sälj tar sen över kunden på nästa steg på köpresan genom att guida och omvandla leadsen till kunder. Avdelningarna är på olika plats i kundens köpresa men slutmålet är samma. Sälj-och marknadsavdelningarna kompletterar varandra. Detta ökar försäljningen, laddar varumärket medvetet och skapar starkare kundrelationer. En stor bonus är att även relationerna inom företaget mellan anställda på de olika avdelningarna blir starkare.

Smarketing maximerar kundvärdet

Smarketing leder till nöjda kunder och kommunikation som pekar på samma håll. Oavsett vilken av avdelningarna det är som kommunicerar och på vilken plats kunderna än är på köpresan så kommer de att få en enhetlig upplevelse av varumärket och företaget. Vi kan genom att förstå kundernas behov maximera kundvärdet och erbjuda mervärden och de produkter och tjänster kunderna vill ha och behöver. Vi kommunicerar mot samma målgrupper, med samma budskap och värden. Om vi marknadsför erbjudandet innan köpet på samma sätt som när köpet genomförts har vi bästa möjligheter till nöjda och lojala kunder.

Delade resurser och olika styrkor i kombination

Genom att använda både information och resurser, oavsett om de är ekonomiska eller intellektuella, arbetar vi mer effektivt och undviker dubbelarbete. Samarbetet ger marknadsavdelningen insikter och kunskap som är en förutsättning för relevanta och bra kampanjer. Detta ger bättre leads som sen säljarna tar vidare och konverterar till kunder. Och säljavdelningen får ta del av marknadsavdelningens kunskap om målgrupper, beteenden, behov och drivkrafter. Kunskap som är viktig även för säljarna. Att mäta och gemensamt använda data och information från flera håll gör att man med större träffsäkerhet kan ta reda på fakta. Vad som är bra och vad som kan förbättras i kommunikationen. Detta gäller på alla steg på kundens köpresa och möjliggör att jobba följsamt och agilt för bästa slutresultat.

Sammanfattning – Smarketing

Smarketing (= sales + marketing) är en strategi som ger förutsättningar för framgångsrika affärer, genom att riva ner murar mellan marknadsföring och sälj. Avdelningarna kompletterar varandra, delar insikter och kunskap och arbetar mot gemensamma mål. Samarbetet leder till att enhetlig kommunikation synkroniseras med slutleverans. Och vi uppfyller kundernas förväntningar och behov. Detta leder till gladare kunder, som ger ökade intäkter, starkare varumärke och långsiktiga relationer med kunderna.

 

Byråteket är en strategisk kommunikationsbyrå i Malmö. Vårt erbjudande sträcker sig från strategi till taktik och produktion av material för både tryck, film, webb och andra digitala kanaler. Och vi jobbar med såväl varumärkesarbete som marknadskommunikation tillsammans med våra uppdragsgivare. Kontakta oss gärna så berättar vi mer och lyssnar in oss på era behov.

5 tips hur man gör en bra kampanj
Relaterat inlägg:
5 tips – Hur man gör en bra kampanj

Så kul att du vill prenumerera på vårt nyhetsbrev!

 

Fyll bara i dina uppgifter nedan så får du matnyttiga artiklar kring kommunikation varje månad.