Fem viktiga punkter för framgångsrik storytelling

Att använda sig av storytelling för att förstärka upplevelsen av ett varumärke är ett effektivt sätt att kommunicera på. Men vad är storytelling? I marknadsföringssyfte är det när man skapar emotionella berättelser runt varumärket. Emotionella argument och berättelser som överensstämmer med våra behov gör starkare intryck på oss än när vi bara får rationella beskrivningar. Berättande har varit en del av vår historia sedan civilisationens början och det ligger i vår natur att älska berättelser. Bra storytelling är ett sätt att förmedla en historia med känsla, dela kunskap och fascinera. Vi använder målande ord, bilder och filmer för att väcka känslor och vara både intressanta, relevanta och underhållande. Med andra ord, för er som marknadsför ett varumärke och vill få bra kontakt med era målgrupper är storytelling ett kraftfullt verktyg som kan hjälpa er att nå mål, fängsla målgrupperna och skapa kontakter.

1. Förstå målgruppen

För det första, när ni ska skapa en framgångsrik berättelse med bra storytelling, gäller det att ni förstår er målgrupp, de ni berättar historien för.  Vilket innebär att ta reda på vad har de för intressen och värderingar.  Vad driver dem och vilka behov har de?  Den kunskapen hjälper er att skapa en berättelse som är relevant för mottagaren och fångar deras uppmärksamhet. Det är viktigt att ha dem ni ska berätta för i åtanke under hela berättarprocessen, från utvecklingen av berättelsen till det slutliga utförandet. Här kan ni läsa mer om målgrupper och anpassade budskap.

2. Forma budskapet

En bra berättelse har ett tydligt budskap. Detta innebär att ni måste formulera syftet och vad det är för resultat ni vill uppnå med storytellingen. Temat ska vara hjärtat i berättelsen, var relevant för era målgrupper och i linje med ert varumärkes värderingar. Med andra ord, ett tydligt definierat budskap behövs för att kunna skapa en övertygande och effektiv berättelse.

3. Väck känslor med din storytelling

Berättelser som väcker känslor fångar och håller kvar mottagarna. Fundera på vilka känslor som svarar till er målgrupps behov och drivkrafter och jobba in dem i texten. Våga vara personlig i tilltalet och ta fram emotionella argument till varför ni gör det ni gör, inte vad, med syftet att skapa förtroende och en känslomässig koppling till ert varumärke och era produkter/tjänster. Detta kommer att göra er berättelse både relevant och fångande för dem ni vill skapa relation med.

4. Håll det enkelt

En bra historia kan vara enkel och måste inte kompliceras. Skapa en berättelse som är lätt att förstå och hänga med i. Det vi ska komma ihåg är att storytelling används för att skapa förtroende, stärka det egna företaget/varumärket och ge det en personlighet. För att attrahera nya medarbetare och motivera gamla men också för att addera värden till företagets varor och tjänster. Inte för att försöka imponera genom att göra berättelsen onödigt invecklad.

5. Var äkta

Sist, men inte minst viktigt, var äkta.Till skillnad från konceptuell kommunikation, pay off och kampanjer som använder påhittade, kreativa grepp för att få ut ett budskap, är det viktigt att storytellingen runt ert varumärke är helt sann. Raka, sanna berättelser om organisationen som utgår från mjuka värden och talar till hjärtat. Det kan vara lätt att översälja sitt erbjudande i marknadsföringssammanhang, men det är fullständigt onödigt. Till och med kontraproduktivt. Att vara äkta och sanningsenlig bygger förtroende och ger en trovärdighet som är avgörande när våra målgrupper ska välja vem de vill ha en relation med. Är vi äkta i berättelsen om oss och vårt varumärke ger vi kunderna en möjlighet att ta beslut baserade på en sanning. Och det förtjänar de att få göra. Det lönar sig för alla.

Sammanfattning: 5 Viktiga punkter för framgångsrik storytelling

Att införliva storytelling i er marknadsföringsstrategi kan ha en betydande inverkan på varumärkets framgång. Storytelling som verktyg i marknadsföringen kan vara både användbart och framgångsrikt.  Genom att känna er målgrupp och förstå den, forma ett budskap som är relevant för åhöraren, berätta er historia med känsla och äkthet och hålla storyn enkel kan storytelling vara en riktig framgångsfaktor. Vi vill fängsla åhöraren med vår berättelse , föra fram ett budskap och skapa bestående effekt.

 

Byråteket är en strategisk kommunikationsbyrå i Malmö. Vårt erbjudande sträcker sig från strategi till taktik och produktion av material för både tryck, film, webb och andra digitala kanaler. Och vi jobbar med såväl varumärkesarbete som marknadskommunikation tillsammans med våra uppdragsgivare. Kontakta oss gärna så berättar vi mer och lyssnar in oss på era behov.

Målgrupper och anpassade budskap
Relaterat inlägg:
Målgrupper och anpassade budskap

Så kul att du vill prenumerera på vårt nyhetsbrev!

 

Fyll bara i dina uppgifter nedan så får du matnyttiga artiklar kring kommunikation varje månad.