Outsourcing marknadsföring

Ibland är det bra att stärka upp marknadsavdelningen med en extern resurs för att styra upp och stärka marknadsarbetet. Inte minst i tider av lågkonjunktur då vi behöver jobba ännu smartare med vår marknadsbudget kan detta vara extra aktuellt, eftersom ett internt marknadsföringsteam kan vara kostsamt och svårt att upprätthålla. Ett upplägg som blivit mer och mer vanligt för att lösa detta är outsourcing av marknadsföring till en extern strategisk kommunikationsbyrå. Denna lösning har många fördelar som kan hjälpa er att nå marknadsmålen på ett flexibelt och kostnadseffektivt sätt. Detta är en av de saker vi på Byråteket kan hjälpa till med.

Outsourcing marknadsföring, fördelar:

1. Minskade kostnader för marknadsföring

En viktig fördel med att outsourca sin marknadsföring är att det är kostnadsbesparande. I stället för att anställa och utbilda ett internt marknadsföringsteam kan ni dra nytta av expertis från er externa byrå som redan har rätt kompetens och förutsättningar. Bland annat minskar behovet av ytterligare kontorsutrymmen, utrustning, personalkostnader och utbildning. Dessutom möjliggör det att ni kan skala upp eller ner marknadsföringsinsatser baserat på affärsbehov, och det i sig ger er en mer kostnadseffektiv verksamhet.

2. Tillgång till kompetenta marknadsproffs med erfarenhet

Marknadsföring är ett område där utvecklingen går snabbt framåt och som kräver att ni håller er uppdaterade med de senaste trenderna, strategierna och teknologierna. Outsourcing av marknadsföring gör det möjligt för er att samarbeta med proffs med olika kompetenser och expertis, med djup kunskap och erfarenhet inom olika marknadsföringsdiscipliner. Oavsett om det är strategiskt marknadsarbete, eller arbete med aktiviteter som kreativa kampanjer eller digital marknadsföring och sociala medier. Via oss på Byråteket får ni tillgång till någon som kan just det ni behöver.

3. Ni kan fokusera på det ni är bäst på

Outsourcing av marknadsföringsuppgifter gör det möjligt för er att koncentrera era interna resurser på era kärnkompetenser. Genom att delegera marknadsföringsansvar till er externa partner kan ni använda era interna resurser där de kan skapa mest värde. Samtidigt som ni lämnar de specialiserade marknadsföringsfunktionerna i händerna på proffs. Ni gör det ni är bäst på och vi gör det vi kan bäst. En fantastisk match!

4. Snabbare anpassning och möjlighet att skala upp och ner

Marknadsföringsbehoven varierar ofta över tiden. Outsourcing gör att ni snabbt kan öka eller minska era marknadsföringsinsatser vid förändrade marknadsförhållanden. Oavsett om det handlar om att lansera en ny produkt, göra kampanjer, expandera till nya marknader eller att förändra marknadsföringsstrategier, gör outsourcing det möjligt för er att utnyttja den expertis och de resurser som behövs för ett snabbt och effektivt genomförande.

5. Nya perspektiv

Outsourcing av marknadsföring ger nya perspektiv och innovativa idéer i era marknadsföringsinsatser. Som er externa marknadsföringsbyrå har vi ett ”utifrån-perspektiv” och kan ta med värdefulla insikter och introducera nya strategier, kreativa lösningar och tekniker som du kanske inte har tänkt på tidigare. Dessutom ger samarbete som detta en energiboost, främjar er egen innovation, ger bra resultat och är roligt och utvecklande på köpet.

6. Insikter och erfarenhet från andra uppdrag och branscher

Som strategisk kommunikationsbyrå arbetar vi ständigt med uppdrag inom olika branscher och får värdefulla insikter från andra uppdrag. Genom att samarbeta med en erfaren byrå kan ni utnyttja kunskap och dra nytta av förståelse för marknadstrender, framgångsrika marknadsföringsstrategier och konsumentbeteende. Vi arbetar med detta varje dag och delar gärna med oss av kunskap från vår erfarenhetsbank.

7. Sparar tid

Marknadsföring tar mycket tid och energi. Och tid har vi ofta ont om. Åtminstone känns det så. Resultatet av att lägga ut marknadsföringen till en kommunikationsbyrå blir att ni sparar tid och får möjlighet att fokusera på andra aspekter av er verksamhet.  Arbetsuppgifter och insatser som inte går att lägga ut på andra.

Att tänka på vid outsourcing av marknadsföring

Det är såklart viktigt att hitta rätt byrå som förstår er verksamhet, era affärer och värderingar. Ni ska arbeta tillsammans med en byrå som ni har förtroende för och som kan agera som er förlängda arm och representant. Några viktiga parametrar för ett bra samarbete är:

  • Rak och transparent kommunikation
  • Tydlig process och avtal
  • Gemensamma förväntningar
  • Tydlig bild av nuläge och framtida mål  Läs mer om hur man gör en GAP-analys här.
  • Definiera omfattningen av vad ni behöver hjälp och vad ni vill göra själv internt
  • Bestämma arbetsform – Vissa tar hjälp genom att lägga upp en retainer som löper under lång tid med fördefinierat antal timmar per månad och andra föredrar att outsourca projekt för projekt.

Sammanfattning – Outsourcing marknadsföring

Outsourcing av marknadsföring är ett allt populärare val för företag som på ett kostnadseffektivt sätt vill optimera sina marknadsföringsinsatser. Fördelarna med att få tillgång till erfarenhet och expertis, göra kostnadsbesparingar, möjlighet att fokusera på er kärnverksamhet och snabb skalbarhet gör det till ett mycket bra alternativ för många företag. Att få nya perspektiv och insikter från vårt marknadsarbete för andra kunder är ett annat positivt resultat. För att inte tala om möjligheter till tidsbesparingar och starkare marknadsföring till en lägre kostnad. och sist men inte minst, ni gör det ni kan bäst och som ingen annan kan göra och vi gör det vi är bäst på. Ett bra recept för framgång!

Byråteket är en strategisk kommunikationsbyrå i Malmö. Vårt erbjudande sträcker sig från strategi till taktik och produktion av material för både tryck, film, webb och andra digitala kanaler. Och vi jobbar med såväl varumärkesarbete som marknadskommunikation tillsammans med våra uppdragsgivare. Kontakta oss gärna så berättar vi mer och lyssnar in oss på era behov.

Marknadsaktiviteter i lågkonjunktur
Relaterat inlägg:
Marknadsaktiviteter i lågkonjunktur

Så kul att du vill prenumerera på vårt nyhetsbrev!

 

Fyll bara i dina uppgifter nedan så får du matnyttiga artiklar kring kommunikation varje månad.