Storytelling

Storytelling

Att med hjälp av storytelling identifiera och berätta en historia och knyta den till varumärket är ett effektivt sätt att kommunicera på. Att skapa berättelser runt varumärket gör ett starkare intryck på oss än när vi bara får rationella beskrivningar. Det är ett intressant och bra sätt att intressera målgruppen för varumärket och blir en allt vanligare form av marknadskommunikation. Storytellning används för att stärka det egna företaget/varumärket, för att attrahera nya medarbetare och motivera gamla men också för att addera värden till företagets varor och tjänster. För att storytelling ska fungera är det viktigt att det du berättar är sant. Storytelling talar till hjärtat och används för att skapa förtroende, en påhittad berättelse kan därför stjälpa företaget snarare än att hjälpa.

 

Storytelling är ett kostnadseffektivt sätt att marknadsföra ditt företag. En bra berättelse säljer dessutom bra mycket bättre än en traditionell annons! Vi jobbar med storytelling utifrån olika perspektiv men ett av dem är perspektivet från medarbetarna och ett annat är det som ges utifrån era kunder. Det finns mycket att berätta och knyta till varumärket och vem vill inte lyssna på en bra historia. Vad gör ert företag intressant?

Vill du veta mer om hur vi på Byråteket kan hjälpa er med att skapa er storytelling, så kontakta oss gärna. Vi har arbetat med både välkända och okända varumärkens historier. Hör av er!

Så här kommer vi igång

Det är viktigt att arbetet med er storytelling läggs upp på rätt sätt. Vi brukar vi börja med att ses och prata igenom omfattning, mål och tidplan. För att vara effektiva i vår arbetsprocess är det bra om ni inför vårt möte har funderat igenom det här:

N

målsättningar

Vilka är era målsättningar med aktiviteten

N

Målgrupper

Vilka är de primära och sekundära målgrupperna

N

Underlag

Samla ihop lite underlag där vi kan läsa på om uppdraget, trycksaker, grafisk manual, kommunikationsplattform. Det behöver inte vara så sorterat men det ger oss en snabbare start i vårt researcharbete

N

Värde & nytta

Vilket är det främsta värdet och nyttan ni kan erbjuda era målgrupper

N

Synergieffekter

Tänk igenom om aktiviteten ska samverka med några andra kanaler

N

Ladda ner vår briefmall

Vill ni vara riktigt effektiva med tiden kan ni ladda ner vår briefmall här:
Byråteket Briefmall
Här har vi samlat alla frågor vi behöver ha svar på för att sätta igång vårt samarbete.

Byråteketbloggen

Vad är konceptuell marknadsföring?

  Vi som jobbar med kommunikation rör i oss i en värld full av buzzwords. Gamla begrepp byts ut till modernare namn (men innebär ofta exakt samma sak) och helt nya dyker upp. Det kan kännas som den berömda djungeln att hålla koll på vad alla ord betyder. Här i...

läs mer

5 grundprinciper för en bra logotyp

  Logotypen, detta lilla märke som ska representera och bli kroppen för ert företag eller varumärke. Hur gör man för att ta fram en riktigt bra logo? Det kan vara en lite läskig processen att ge sig in i. Att ta fram en helt ny logotyp eller modernisera den man redan...

läs mer

Varumärkesplattform eller kommunikationsplattform

  Vad är det för skillnad på en varumärkesplattform och en kommunikationsplattform? Vid en första anblick kan de te sig ganska lika eller hur? Man hör från alla möjliga håll att man måste ha en varumärkesplattform och att man absolut måste ha en...

läs mer

Behöver ni hjälp med er storytelling?

Så kul att du vill prenumerera på vårt nyhetsbrev!

 

Fyll bara i dina uppgifter nedan så får du matnyttiga artiklar kring kommunikation varje månad.