Storytelling

Storytelling

Att med hjälp av storytelling identifiera och berätta en historia och knyta den till varumärket är ett effektivt sätt att kommunicera på. Att skapa berättelser runt varumärket gör ett starkare intryck på oss än när vi bara får rationella beskrivningar. Det är ett intressant och bra sätt att intressera målgruppen för varumärket och blir en allt vanligare form av marknadskommunikation. Storytellning används för att stärka det egna företaget/varumärket, för att attrahera nya medarbetare och motivera gamla men också för att addera värden till företagets varor och tjänster. För att storytelling ska fungera är det viktigt att det du berättar är sant. Storytelling talar till hjärtat och används för att skapa förtroende, en påhittad berättelse kan därför stjälpa företaget snarare än att hjälpa.

 

Storytelling är ett kostnadseffektivt sätt att marknadsföra ditt företag. En bra berättelse säljer dessutom bra mycket bättre än en traditionell annons! Vi jobbar med storytelling utifrån olika perspektiv men ett av dem är perspektivet från medarbetarna och ett annat är det som ges utifrån era kunder. Det finns mycket att berätta och knyta till varumärket och vem vill inte lyssna på en bra historia. Vad gör ert företag intressant?

Vill du veta mer om hur vi på Byråteket kan hjälpa er med att skapa er storytelling, så kontakta oss gärna. Vi har arbetat med både välkända och okända varumärkens historier. Hör av er!

Så här kommer vi igång

Det är viktigt att arbetet med er storytelling läggs upp på rätt sätt. Vi brukar vi börja med att ses och prata igenom omfattning, mål och tidplan. För att vara effektiva i vår arbetsprocess är det bra om ni inför vårt möte har funderat igenom det här:

N

målsättningar

Vilka är era målsättningar med aktiviteten

N

Målgrupper

Vilka är de primära och sekundära målgrupperna

N

Underlag

Samla ihop lite underlag där vi kan läsa på om uppdraget, trycksaker, grafisk manual, kommunikationsplattform. Det behöver inte vara så sorterat men det ger oss en snabbare start i vårt researcharbete

N

Värde & nytta

Vilket är det främsta värdet och nyttan ni kan erbjuda era målgrupper

N

Synergieffekter

Tänk igenom om aktiviteten ska samverka med några andra kanaler

N

Ladda ner vår briefmall

Vill ni vara riktigt effektiva med tiden kan ni ladda ner vår briefmall här:
Byråteket Briefmall
Här har vi samlat alla frågor vi behöver ha svar på för att sätta igång vårt samarbete.

Byråteketbloggen

10 tips för att synas och bli hittad på Google

Att ha en intressant och bra hemsida hjälper inte om ingen hittar den. Då gäller det att man sökordsoptimerar (SEO) webbplatsen på rätt sätt så ni ger sökmotorerna rätt möjlighet att hitta den, här ska ni få 10 tips för att synas och bli hittad på Google. När ni...

läs mer

Varumärkesstrategi – 8 steg mot ett starkt varumärke

Att ha en varumärkesstrategi för att bygga ett starkt varumärke stärker er position på marknaden och lägger grunden till ökad försäljning och tillväxt. Och det vet du, det är därför du är här, för att ta reda på hur ni kan skapa en stark och bra varumärkesstrategi. Du...

läs mer

Hur ni driver trafik till er hemsida med en blogg

Relevant sökordsoptimerat innehåll, japp, det är fortfarande det som är nyckeln till hur ni blir hittade på webben. Slitet uttryck, men content är fortfarande king. Här får ni tips på det bästa sättet att löpande fylla på med bra innehåll på er hemsida och...

läs mer

Behöver ni hjälp med er storytelling?

Så kul att du vill prenumerera på vårt nyhetsbrev!

 

Fyll bara i dina uppgifter nedan så får du matnyttiga artiklar kring kommunikation varje månad.