Vad är konceptuell marknadsföring
Vi som jobbar med kommunikation rör i oss i en värld full av buzzwords. Gamla begrepp byts ut till modernare namn (men innebär ofta exakt samma sak) och helt nya dyker upp. Det kan kännas som den berömda djungeln att hålla koll på vad alla ord betyder. Vi hjälper er att reda ut begreppen, här; vad är konceptuell marknadsföring?
Vad är konceptuell marknadsföring
Konceptuell marknadsföring är ett begrepp som vi kommunikationsbyråer som inte bara fokuserar på ren produktion svänger oss med. Och idag är det extra viktigt att jobba konceptuellt med er kommunikation, så rikta in er på att hitta en samarbetspartner som är vass på att ta fram starka koncept.
Konceptuell marknadsföring har nämligen sin grund i att kommunicera värde, nytta och underhållning till era målgrupper. Det är en hygienfaktor i dagens kommunikationsvärld om ni ska nå ut till era målgrupper, få dem att ta ert företag eller produkt/tjänst till sig och bygga ett starkt varumärke. När ni tar ni fram ett riktigt bra koncept gör ni dessutom livet mycket lättare för er själva. Då har ni den sammanhållande röda tråden som ni hänger upp ert huvudbudskap på i er kampanj/lansering. Det blir nu enkelt för er att skräddarsy er kommunikation för olika kanaler och målgrupper. Dessutom kommer konceptet hålla ihop er kommunikation och ert erbjudande var man än möter det.
Vad man ska tänka på när man tar fram en kampanj/lansering kan ni läsa mer om här i Guide: 10 tips hur man gor en lyckad produktlansering.
Konceptuell marknadsföring är en fråga om fokusskifte
I ett koncept skiftar man fokus från själva erbjudandets produktegenskaper till att kommunicera värdet och nyttan med erbjudandet. Om du t ex tillverkar och säljer korv, så skapar man kommunikation som inte bara beskriver korvens kötthalt och övrigt innehåll. Man skapar istället en idé runt vad det är korven är så himla bra för. (Fast om ni minns Iprenmannen-konceptet så är det ett bra exempel på hur man kan göra produktegenskaper till det bärande kommunikationskonceptet.) Så ett koncept har alltså dels sin grund i vad nyttan och värdet är med korven men också vad ni som företag står för och erbjuder som helhet. Dessutom ska konceptet genomsyras av och sätta känslan och tonaliteten av alla de värden ni står för som företag. Detta blir sedan det som löper som en röd tråd genom all kommunikation kring korven. Konceptet ser till att värdet och nyttan kommuniceras sammanhållet, stringent och helst underhållande för att era målgrupper ska känna igen ert erbjudande varje gång de stöter på det.
Skillnaden mellan idé och koncept
Begreppen idé och koncept kan i sin tur vara lätta att blanda ihop. Man kan kort beskriva skillnaden med att idén är kärnan av vad man vill kommunicera och konceptet är det som uttrycker/forumlerar idén i text och bild. Easy peasy right?
Sammanfattning – Vad är konceptuell marknadsföring
Vad är konceptuell marknadsföring? Konceptuell marknadsföring är när man skiftar fokus från själva erbjudandets egenskaper till att kommunicera värdet och nyttan med erbjudandet istället. Konceptet blir sedan det som löper som en röd tråd genom all kommunikation rörande erbjudandet/produkten. Då kommer era målgrupperna känner igen ert erbjudande var de än stöter på det.
Byråteket är en strategisk kommunikationsbyrå i Malmö. Vi är en fullservicebyrå som jobbar med reklam, kommunikation och marknadsföring i alla kanaler. Från strategi till taktik och produktion av material för såväl tryck som film, webb och andra digitala kanaler. Vi jobbar med strategi och konceptuell marknadsföring som grund i allt vårt kommunikationsarbete ihop med våra uppdragsgivare. Kontakta oss gärna så berättar vi mer och lyssnar in oss på era behov.
Vill du veta mer?
