Vad är konceptuell marknadsföring?

av | maj 2, 2019 | Marknadskommunikation

Vi som jobbar med kommunikation rör i oss i en värld full av buzzwords. Gamla begrepp byts ut till modernare namn (men innebär ofta exakt samma sak) och helt nya dyker upp. Det kan kännas som den berömda djungeln att hålla koll på vad alla ord betyder. Här i Byråteketbloggen kommer vi löpande reda ut kommunikationsbegrepp och förhoppningsvis räta ut ett och annat frågetecken för er kring alla dessa modeord på ett avskalat och lättillgängligt sätt. Denna gången reder vi ut; vad är konceptuell marknadsföring?

Ett begrepp som flera kommunikationsbyråer som inte bara fokuserar på ren produktion svänger sig med. Konceptuell marknadsföring är idag extra viktigt och det ni ska rikta in er på att hitta en samarbetspartner inom. Konceptuell marknadsföring har nämligen sin grund i att kommunicera värde, nytta och underhållning till era målgrupper. En hygienfaktor i dagens kommunikationsvärld om ni ska nå ut till era målgrupper och få dem att ta ert företag eller produkt/tjänst till sig.

DET ÄR EN FRÅGA OM FOKUSSKIFTE
I ett koncept skiftar man fokus från själva erbjudandets produktegenskaper till att kommunicera värdet och nyttan med erbjudandet. Om du t ex tillverkar och säljer korv så skapar man kommunikation som inte bara beskriver korvens kötthalt och övrigt innehåll, utan skapar en idé runt vad det är korven är så himla bra för. (Fast om ni minns Iprenmannen-konceptet så är det ett bra exempel på hur man kan gör produktegenskaper till det bärande kommunikationskonceptet.) Men ett koncept har alltså dels sin grund i vad nyttan och värdet är med korven men också vad ni som företag står för och erbjuder som helhet, de värden ni vill ska genomsyra känslan och tonaliteten i hela konceptet. Detta blir sedan det som löper som en röd tråd genom all kommunikation kring korven och ser till att värdet och nyttan kommuniceras sammanhållet, stringent och helst underhållande för att era målgrupper ska känna igen ert erbjudande varje gång de stöter på det.

Begreppen idé och koncept kan i sin tur vara lätta att blanda ihop, men man kan kort beskriva skillnaden med att idén är kärnan av vad man vill kommunicera och konceptet är det som uttrycker idén i text och bild. Easy peasy right?

SAMMANFATTNING
Vad är konceptuell marknadsföring? Konceptuell marknadsföring är när man skiftar fokus från själva erbjudandets egenskaper till att kommunicera värdet och nyttan med erbjudandet istället. Konceptet blir sedan det som löper som en röd tråd genom all kommunikation rörande 
erbjudandet/produkten så att målgrupperna känner igen erbjudandet/produkten var de än stöter på det. 

Byråteket är en strategisk kommunikationsbyrå i Malmö. Vi är en fullservicebyrå som jobbar med reklam, kommunikation och marknadsföring i alla kanaler. Från strategi till taktik och produktion av material för såväl tryck som film, webb och andra digitala kanaler.  Vi jobbar med strategi och konceptuell marknadsföring som grund i allt vårt kommunikationsarbete ihop med våra uppdragsgivare. Kontakta oss gärna om det är vad ni behöver hjälp med.

Så kul att du vill prenumerera på vårt nyhetsbrev!

 

Fyll bara i dina uppgifter nedan så får du matnyttiga artiklar kring kommunikation varje månad.